Het is bijna vijf maanden geleden dat Arctic Living een nieuw meubel- en beddenmerk, geïnspireerd door de Arctic, lanceerde. Het label richt zich vooral op jonge consumenten tussen de 25 en 45 jaar die avontuurlijk zijn, genieten van het buitenleven en gefascineerd zijn door de noordelijke regio's van de wereld. De eerste producten zijn boxsprings en slaapbanken, in de toekomst volgt een gefaseerde introductie van banken. Wonen360 vraagt directeur Rolf Das hoe het met de handel staat.
Rolf Das (rechts) met zoon Robbert-Jan van Arctic Living en Donatas Sventickas van de Dominari Gruppe op Meubelbeurs Brussel 2022.
"We hebben een tweetal gekke jaren beleefd met veel consumentenuitgaven voor in en om de woning, dus we starten niet onder de meest ideale omstandigheden. Gezien dat er orders binnen komen en de frequentie per dealer oploopt, zijn we zeker niet ontevreden. In het segment waar we ons gepositioneerd hebben is het aanbod groot. We hebben producten die qua look en feel het goed doen, competitief zijn en ook een betere marge bieden, daardoor zien we kansen in dit drukke segment.
Inmiddels hebben we feedback ontvangen van retailers en hebben we een aantal producten toegevoegd en aangepast. We hanteren het 'Good, Better, Best, De Luxe'-principe, maar elk vlak bed is inmiddels ook elektrisch verstelbaar te bestellen. Onlangs hebben twee dikke luxe toppers toegevoegd van 13cm met een HR-en een LL-schuim wat weer een goede boost heeft gegeven." 
De producten van Arctic Living zijn ontworpen om naadloos in elke leefruimte te passen. Het meubilair biedt consumenten een strakke en moderne uitstraling die zowel stijlvol als functioneel is.
Waarom richt Arctic Living zich vooral op consumenten tussen de 25 en 45 jaar?
Rolf: "Het prijssegment waar we ons in begeven spreekt vooral de jonge consument aan. In onze productontwikkeling zijn wij flexibel, we kunnen snel schakelen, net als onze doelgroep. Deze verandert snel, trends en tendensen in de markt kunnen we snel opvolgen. Ook is het segment qua omvang, in volume en waarde het grootste, dit past bij ons. Een ultramoderne fabriek, volledig verticaal geïntegreerd, met 200.000m2 oppervlakte vraagt om volume. Bovendien is deze doelgroep milieubewust. Over wat wij voor het milieu doen is op onze website een hele pagina aan gespendeerd."
De eerste producten van het merk zijn boxsprings en slaapbanken, waardoor kenmerken deze twee productgroepen zich vooral?
Rolf: "Ik heb in het verleden vooral met het topsegment gewerkt (Jensen en Carpe Diem, red.). Laten we eerlijk zijn, ook de startende jonge consument wil comfortabel slapen en een product kopen die duurzaamn is gemaakt. Het was voor mij een uitdaging om een merk te creëren die betaalbaar en comfortabel is. Goed slapen is belangrijk voor onze gezondheid en geloof me, een goed bed of bank hoeft echt niet duur te zijn. Buitendien zijn wij een van de weinigen, zo niet de enige, die zowel boxsprings als slaapbanken aanbiedt. One-stop-shopping voor de retailer, dit zien we terug wat retailers van ons opnemen. Steeds meer retailers bestellen ook onze slaapbanken."

Het nieuwe meubelmerk is geïnspireerd door het poolgebied en zet in op betaalbaarheid, comfort en design.
Tijdens de introductie liet je weten dat er in de toekomst een gefaseerde introductie van banken plaatsvindt. Wanneer staat dit te gebeuren? En wat voor soort banken kunnen we verwachten?
Rolf: "Onze huidige collectie bestaat nu uit vijf vlakke, vier elektrisch verstelbare boxsprings en vijf verschillende slaapbanken. Gezien we het segment ledikanten ook zien groeien, zullen we op termijn hier gestoffeerde bedden aan toevoegen. Met deze collectie willen we in ieder geval het jaar 2023 afmaken.
Inmiddels hebben we ons weer ingeschreven voor de meubelbeurs in Brussel. Dit keer niet last-minute zoals vorig jaar maar met een stand van 100m2 in de slaaphal. Daarna maken we de balans op en beslissen we welke stappen we gaan maken. Overigens produceren we al heel veel private-label banken en is het segment niet nieuw voor ons."
Wat wordt er van potentiële dealers verwacht? En wat krijgen zij ervoor terug?
Rolf: "De bereidheid om met Arctic Living te werken. Wij zullen ervoor zorgen dat we met ‘handel’ komen, producten die de consument aanspreekt, vooral betaalbaar is met een bovengemiddelde marge voor de retailer. Alle marketing facetten zijn beschikbaar. We kunnen een prachtige shop-in-shop creëren zodat er merkbeleving is."

Een voorbeeld van een shop-in-shop in een woonwinkel.
Arctic Living heeft twee accountmanagers om retailers te ondersteunen bij hun commerciële ambities en het merk te versterken. Voor Nederland boven de grote rivieren is dat Eric Hammink, tel. 06 25 27 02 80. Voor Zuid Nederland: Henk de Baat-Doelman, tel 06 51 58 67 33.
Geïnteresseerden zijn van harte welkom in de showroom van Arctic Living in Ommel (Noord Brabant). De gehele collectie is hier aanwezig.
Meer informatie:
Arctic Living
Deurneseweg 26
5724 AL Ommel
Tel. 085-4001153
[email protected]
www.arctic-living.com