Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Meerdere vakmensen komen aan het woord...

Wat zijn de verwachtingen van de interieur professionals voor de Milan Design Week?

Volgende week, van 18 tot en met 23 april is het zover. De Italiaanse stad Milaan wordt omgetoverd tot het grootste interieur designevent van Europa: Milan Design Week. In de hele stad zijn er exposities, beurzen en netwerkborrels georganiseerd, waar design centraal zal staan. Interieurprofessionals vanuit alle hoeken van de wereld zullen naar Milaan afreizen om de nieuwste trends te spotten, inspiratie op te doen of de mooie stad te bezichtigen.

Wij vroegen enkele interieurprofessionals, die ook afreizen naar Milaan, als bezoeker of exposant, wat ze verwachten van de Milan Design Week.

‘’Wat zijn de verwachtingen van de interieurprofessionals voor de Milan Design Week in Milaan?’’ 


Foto ter illustratie van Milaan © Xantana | Dreamstime.com 

Voor de leerlingen van het Hout- en Meubileringscollege (HMC) wordt het een spannende week, omdat ze in gesprek zullen gaan met Koningin Maxima over hun project. ''Wij verwachten een week vol inspiratie, creativiteit, netwerken en het opdoen van kennis. (Of misschien het laatste weghalen?) Een kans voor onze studenten om hun talent te laten zien aan de Designwereld en zichzelf hierin te presenteren. Het zal een ervaring zijn wat ze nog rijker maakt.’’

Ook bij Leolux wordt uitgekeken naar de Milan Design Week. Hans Filippini, Director Marketing & Sales Operations: ''De Milan Design Week 2023 wordt voor Leolux extra speciaal. We staan natuurlijk al decennialang op de Salone met een presentatie in het beursgebouw. Dit jaar zijn we daarnaast ook te zien in de creatieve venue “Alcova” in de wijk Porta Vittoria. We bouwen daar op dit moment de installatie “Rhythms” op, 6 bewegende textiele volumes die samen een “breathing ceiling” vormen. Die installatie onthult onze nieuwe producten, waaronder de bank Lunetta van het bekende Italiaanse duo Studiopepe en een aluminium “stool” van kunstenaar Bram Vanderbeke uit Gent. Ook bijzonder is dat koningin Maxima dit jaar een werkbezoek aan Milaan brengt en ook onze directeur Sebastiaan Sanders ontmoet. Dit belooft een heel mooie editie te worden. We kijken er erg naar uit.’'

Waldo de Jongh van het gelijknamige agentuurschap vertegenwoordigt meerdere merken op de beurs: ''Na een aantal jaren geleden dat we een beurs konden houden, zijn we weer op volle sterkte aanwezig dit jaar, zowel in de stad als in het beursgebouw in Milaan waar alle Italianen hun best hebben gedaan weer een aanvulling te maken op de huidige collectie en weer met nieuwe kleuren ons zullen verrassen. De week van 17 tot 21 april staat in het teken van vernieuwing en verrassing op het gebied van meubels en  verlichting.''

Marie-Gon, kleurenexpert en oprichter van het online platform Inside gaat zes dagen naar Milaan: “Omdat ik samen met Christine Boland op 25 april een Live-On-Stage presentatie geef, gaan we de volle 6 dagen naar Milaan. We hebben onze routes al gedetailleerd uitgestippeld om zoveel mogelijk interieurparels te kunnen ontdekken. Ik verwacht veel vernieuwing, vooral in materiaalgebruik. Maar ook hoe verschillende materialen met elkaar samen gaan en hoe die passen in een wereld waar we zorgzaam moeten zijn voor onze omgeving. Ik heb hoge verwachtingen van jonge designers, maar ook van grote merken, die als voorbeeld moeten dienen. Daarnaast voorspel ik een verrassend gebruik van kleur, zoals we die nog niet eerder hebben gezien. Met name warme kleuren waarin we ons prettig voelen en vormgeving die onze wensen en onze routines volgt. Het interieur gaat er nóg meer zijn voor de mensen die erin wonen. Ik kijk er enorm naar uit."  

Volgens Mark Timo van De Interieur Club is het de 'must go' event van het jaar: ''Milaan Design Week is natuurlijk voor iedere interieurprofessionals het must-go to event van het jaar. Vandaar dat ik er namens De Interieur Club samen met interieurfotograaf Gertude van den Brink naar toe ga. Ik verwacht veel nieuwe ontwerpers, merken en trends te ontdekken. Natuurlijk kijk ik uit naar onze eigen uitverkochte netwerkborrel in het mooie paleis naast de Duomo met heel veel interieurcollega’s. Tijdens de netwerkborrel reiken wij de Masterly Milano Award 2023 uit. De rest van de week hebben wij volgepland met bezoeken van showrooms, presentaties en exposities door de hele stad. Ook gaan wij natuurlijk naar de beurs zelf. Veel van onze partners zijn vertegenwoordigd dus daar gaan wij natuurlijk ook langs. Ik verwacht vol inspiratie en nieuwe ideeën aan het einde van de week naar huis te gaan. Wij zullen op het Instagram van De Interieur Club onze belevenissen in Milaan delen.''

Patrick van Schayik van Versmissen: ''Salone del Mobile blijft altijd een goed inspiratie peilmoment om te zien waar we over 3 jaar gaan staan in onze branche. De eerste experimentele smaken worden dan geproefd, die in een later stadium meer mainstream gaan worden. Lopend door het bruisende centrum van Milaan van de ene creatieve uitspatting naar de andere presentatie. Het gebruik zien van nieuwe en bestaande materialen in een nieuwe toepassing of uitvoering.''

''Uiteraard zullen recycled materiaal en duurzaamheid key aandachtspunten zijn deze editie naar verwachting. De grote namen met Spot on perfect gestylde presentaties in de beursgebouwen en de brainwaves van new opkomend talent in plaatjes van urban style warehouses of leegstaande woonhuizen verspreid door de stad. Overvallen worden door het gevoel van een overweldigende presentatie, prachtige kleur of dat nog te ontdekken materiaal en wat het bij je los maakt is een genot.
Tip: Een van mijn al time favorite om te bezoeken is Nilufar Gallery, in de wijk Brera.''


Rythms de vooraankondiging van de Leolux installatie.

Carin Frijters, voorzitter BNS Crisp, geeft aan weer écht te kunnen gaan genieten van het unieke Milaan-gevoel na alle corona jaren. ''We hunkeren dan ook echt naar deze inspiratie. De wereld staat op veel fronten op zijn kop en verwachten dan ook deze editie extra verrast te worden door creatieve ideeën. Deze huidige veranderende wereld is spannend maar biedt ook kansen en daagt ons allemaal uit om een nieuwe visie op onze toekomst te ontwikkelen. Ik hoop en verwacht dat we dan ook veel spannende visies en ontwerpen van (jonge) designers zullen gaan zien. Daarnaast kijken we erg uit naar de speciale BNS Crisp meet & greet op woensdag 19 april vanaf 17.00 uur met onze partner Leolux op Alcova die daar in samenwerking met een aantal spraakmakende designers (Studio Truly Truly, Studiopepe, Daniël de Bruin en Bram Vanderbeke) een bijzondere installatie presenteert. Volg onze ontdekkingen op Instagram en volgende week in de special op Wonen360.’'

''Na de afgelopen jaren, voor wat betreft de Internationale beurzen min of meer on-hold gestaan te hebben, is de komende Salone del Mobile Milano nu de eerste echte Kick-Off na de afgelopen periode waarin dergelijke grote events niet mogelijk waren,'' vertelt Sander de Geus van zijn gelijknamige agentuurschap. ''Ik verwacht er daarom dan ook heel veel van, in ieder geval zullen we ontzettend veel positieve energie kunnen opdoen en zitten in ieder geval mijn vertegenwoordigingen, als Gallotti & Radice ( Hal 5 ), Freifrau & Janua ( Hal 6 ), vol in de positieve ontwikkeling dus we staan klaar om onze partners de prachtige presentaties en nieuwe  ontwikkelingen te laten zien.''

Volgens Erik de Jonge van Best Wool & Monasch toont de Salone Internazionale del Mobile in Milaan het allerbeste van hedendaags design en belooft het weer een mooie editie te worden. ''De grootste woon- en designbeurs ter wereld is voor ons een ontmoetingsplaats voor gewaardeerde klanten, architecten, designers én ook een inspiratie voor trends en kleuren. Ook zijn we zeer benieuwd hoe men omgaat met thema’s als circulariteit & duurzaamheid, iets wat bij Monasch & Best Wool altijd hoog in het vaandel staat.''

“Nu alle perikelen rondom de COVID-pandemie definitief achter ons liggen, kijkt iedere interieurliefhebber weer reikhalzend uit naar de Design Week in Milaan. Ook wij bij DecoLegno staan in de startblokken,'' zegt Patrick Leering, oprichter en directeur van DecoLegno. ''Niet in de laatste plaats omdat we nieuwsgierig zijn naar de trends in decoratief plaatmateriaal. Het Italiaanse merk Cleaf – waar wij exclusief distributeur van zijn – zal deze presenteren tijdens de Salone del Mobile in hal 2. Deze staat dus in ieder geval op ons ‘must-see’ lijstje. Bij DecoLegno is duurzaamheid een belangrijk speerpunt. We zullen dan ook met een zeer beperkt team de reis naar Italië maken, maar streven er natuurlijk naar om zoveel mogelijk te zien. We zijn bijvoorbeeld erg nieuwsgierig naar de nieuwe presentatie van Masterly – The Dutch in Milano, die dit jaar op een nieuwe locatie vlak bij de Duomo neerstrijken. In je oriëntatie inspiratie en bijzondere materialen mag het design event in Milaan niet ontbreken in je agenda!”

Carlijn van Solt van POLSPOTTEN  ziet ook uit naar de beurs: ''In tegenstelling tot de andere beurzen, die meer een transactionele insteek hebben, is Salone de Mobile de plek waar men graag haar creatieve visie wil laten zien aan een internationaal publiek. We hebben een hoop te vertellen, want ons bedrijf ondergaat een snelle ontwikkeling. Zo willen we in Europa nog sterker worden en ook USA is een belangrijke focusmarkt. Op het gebied van innovatie maken we ook stappen. Ons streven naar duurzaamheid bracht POLSPOTTEN ertoe om samen te werken met BYBORRE, wat we ook laten zien op de beurs. Dus kom vooral even langs op onze stand G22-G34 (Hall 22). Join us for ‘’The Talk’’ en laat je meevoeren in onze magische wereld.” 

Edwin van de Berg van Monte Design is ook present op de beurs om meerdere merken te vertegenwoordigen: ''Voor de 61e editie van de Salone del Mobile zijn grote veranderingen aangekondigd, zoals de reorganisatie van de tentoonstelling waar ook infiniti deel van uitmaakte. Vanaf dit jaar zijn we namelijk aanwezig op een nieuwe locatie, met behoud van ons pas gerenoveerde paviljoen, voor een laatste grote reis samen. Er worden drie nieuwe producten gepresenteerd: GT01, Skol, Kai en de add-ons van Waffle, een van de populairste modulaire systemen van de nieuwe collecties. Er zal ook een flinke dosis ironie en cultuur zijn, die altijd deel hebben uitgemaakt van ons DNA.''

Dutch Originals is dit jaar één van de Nederlandse Designmerken die zich presenteert op Masterly - The Dutch in Milano. Ron Kros: ''Naast een museale presentatie in de entree van Palazzo dei Giureconsulti, zullen er elders in het ‘Palazzo’ ook andere meubelen van Dutch Originals te zien zijn. Masterly is al jaren één van de ‘hotspots’ tijdens de Salone del Mobile en daarom verwachten wij hier sowieso alle Nederlanders die naar Milaan komen om dit prachtige project te bezoeken. Naast alle Nederlandse bezoekers verwachten wij uiteraard ook bezoekers uit andere landen. Wij denken dat iedereen enthousiast zal zijn over de nieuwe ‘Rietveldcollectie’, welke we hier zullen presenteren.''

Ook het team van B2B inkoopcentrum TICA reist af naar Milaan om de nieuwste trends te spotten. ''We zijn er zeker van dat de 61e editie van Fuorisalone weer een niet te missen evenement wordt! We kijken voornamelijk uit naar de nieuwste designtrends en interieurontwerpen van de meest toonaangevende ontwerpers in de wereld,'' zeggen Studio Manager Marloes van Frankenhuyzen en Brand Manager Imke Slabbers. Voor ons is de beurs een belangrijke inspiratiebron voor ons werk bij TICA. Het buitenprogramma – Fuorisalone - is wat ons betreft datgene dat Milaan, in die week, zo bijzonder maakt. Waar je je ook bevindt in de stad; design zie je echt over al. Zelfs in cafés, restaurants, parken en winkels. Benieuwd welke hotspots wij gaan bezoeken? Bekijk hier onze tips

''Waar we echt benieuwd naar zijn? Masterly the Dutch! Meer dan honderd Nederlandse ontwerpers en bedrijven laten compleet nieuw werk zien. Je kijkt echt je ogen uit! Van architecten, meubel-, textiel-, bouw- en accessoirebedrijven, ontwerpers, kunstenaars, ambachtslieden, galeries en vakscholen voor design en interieur. De tentoonstelling wordt sowieso verrassend, ook gezien de nieuwe locatie overigens. Daarnaast kijken we ook heel erg uit naar “hoofdrolspeler” IKEA. Het bedrijf viert 80 jaar innovatie met een tentoonstelling gewijd aan de iconische producten uit het verleden én de nieuwigheden die de toekomst zullen vertegenwoordigen. Kortom, Milaan zal ons verrassen en helpen om onze creatieve zintuigen te stimuleren en ons werk bij TICA weer naar een hoger niveau te tillen!” 

Volgende week zullen we elke dag een update geven over de Milan Design Week in onze special.
Input, filmpjes of mooie foto's vanuit Milaan? Stuur het ons naar marie-elise@wonen360.nl
en wellicht nemen wij het mee in onze dagelijkse update.