Op 23 maart waren vele CBM-leden afgereisd naar Deventer voor het CBM-voorjaarsevent. Koninklijke Auping opende gastvrij de deuren voor de grote groep meubelfabrikanten, interieurbouwers en toeleveranciers.
Algemeen directeur van Auping, Jan-Joost Bosman, gaf de aftrap door de aanwezigen mee te nemen in de strategie van Auping op het gebied van eco-design en circulariteit. Het huidige economische systeem creëert aanzienlijke negatieve effecten op ons leefmilieu.
Grondstoffen raken uitgeput in een enorm tempo. Door innovatie en research, in samenwerking met kennisinstituten en overheden, wil Auping dat het matras uiteindelijk geen afval meer zal worden. Daarvoor moeten alle onderdelen eenvoudig te scheiden zijn en uit zo min mogelijk verschillende grondstoffen bestaan. Zo kan het hergebruikt worden.
Auping haalt bijna alle grondstoffen binnen een radius van 300 kilometer vanaf Deventer naar de fabriek. Dat zorgt voor onafhankelijkheid van partijen waar je in de huidige tijd wellicht liever geen zaken mee doet én het bespaart veel transportbewegingen. Ook wordt er gelet op een energiezuinige bedrijfsvoering en wordt goed voor de medewerkers gezorgd. Door 8 professionals van Auping werd de rondleiding door de fabriek gegeven.
Daarna was het woord aan ‘Circular Hero 2021’ Klaske Kruk. Klaske legde in duidelijke woorden uit wat de noodzaak is van duurzamer leven en produceren. Het consumptie- en verzamelgedrag leidt tot een enorme vraag naar producten en verbruik van grondstoffen. De aarde raakt uitgeput en dat wordt pijnlijk duidelijk in onderstaande illustraties.
Bron: CBM