Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Consumptie groeit met bijna 3 procent in februari

‘Huishoudens hebben vooral minder spullen voor woninginrichting aangeschaft’

In februari 2023 hebben huishoudens 2,6 procent meer besteed. Ze hebben ook 2,0 procent minder besteed aan duurzame goederen dan in februari 2022. Tevens meldt het CBS dat huishoudens vooral minder spullen voor woninginrichting aan heeft geschaft.

Huishoudens besteden meer aan diensten
Consumenten hebben in februari, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, 7,4 procent meer besteed aan diensten dan in februari 2022. Vorig jaar februari was er geen harde lockdown meer, maar hadden bijvoorbeeld horeca, recreatie en cultuur nog wel te maken met een aantal coronamaatregelen zoals coronatoegangsbewijzen. Bestedingen aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens uit.

Omstandigheden consumptie in maart even gunstig
Het CBS publiceert elke maand ook over de omstandigheden voor de consumptie in de consumptieradar. De consumptie door huishoudens hangt onder meer samen met de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun vermogen. De indicatoren in de radar hangen goed samen met de consumptie door huishoudens, maar een verbetering van de omstandigheden betekent niet per se een hogere groei van de consumptie.

Volgens de consumptieradar waren de omstandigheden voor de consumptie in maart ongeveer even gunstig als in februari. De stijging van de beurskoersen ten opzichte van een jaar eerder was groter. Verder waren consumenten minder negatief over hun financiĆ«le toekomst en positiever over de toekomstige ontwikkeling van de werkloosheid. Daarentegen sloeg de prijsstijging jaar op jaar van bestaande koopwoningen om in een prijsdaling. De stijging van de werkzame beroepsbevolking was iets kleiner dan in de voorgaande maand en ondernemers in de industrie waren wat minder positief over de toekomstige ontwikkeling van de werkgelegenheid in hun bedrijf. 

Publicatiedatum: