De detailhandel heeft in februari 8,5 procent meer omgezet dan in februari 2022, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 2,9 procent lager. De omzet van de non-foodsector groeide met 5,3 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 3,3 procent lager dan een jaar eerder.
De winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in consumentenelektronica en witgoed hebben in februari meer omgezet dan in februari 2022. Daarentegen hebben de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) in februari minder omgezet.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Doordat februari precies 4 kalenderweken telt, is de ongecorrigeerde omzet van de detailhandel nagenoeg gelijk aan de koopdaggecorrigeerde omzet.
Online 6,0 procent meer omgezet
De online omzet was in februari 6,0 procent hoger dan in februari 2022. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 11,2 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 1,4 procent lager. Van alle deelbranches lag de online omzet in februari 2023 hoger dan in februari 2022.