Vorig jaar vonden 14.119 mensen hun weg naar de Consumentenombudsdienst in België. Sinds het uitbreken van de coronacrisis en de daarbij horende maatregelen, is het aantal dossiers op een constant, hoog niveau gebleven. In 3635 dossiers werd een bemiddeling opgestart tussen consument en onderneming, met het oog op het bereiken van een minnelijke oplossing. 3846 dossiers werden doorgestuurd via het unieke loket van de Consumentenombudsdienst. Dat blijkt uit het achtste jaarverslag dat uitgebracht is.
Net als de vorige jaren kwam van alle sectoren de bouw het meest in aanraking met de COD in 2022, met name het onderhoud en de reparatie van woningen, zoals loodgieters, metselaars en tuinaanleggers. Met 916 dossiers staat die sector met stip op één, gevolgd door meubelen en stoffering met 487 aanvragen. Over alle sectoren heen, was de grootste oorzaak van een geschil een product dat niet werd geleverd of een dienst die niet werd verleend.
Bron: Consumentenombudsdienst