In 2022 herstelde de branche in luxemerken zich wereldwijd sterk. Ook in Nederland veerde de markt op. De inflatie lijkt de meer welvarende consument niet of nauwelijks te raken en daarmee ook niet de verkoop van luxeproducten en -diensten.

De Noman Chair van Jess Design.
De belangrijkste segmenten binnen de branche zijn luxe auto’s, persoonlijke luxegoederen, zoals kleding, schoenen, en juwelen, en de gastvrijheidsbranche in het luxe segment. Deze drie categorieën maken ongeveer 80 procent van de totale markt uit. De overige categorieën bestaan uit designmeubelen, wijnen en gedistilleerde dranken, fine art, fine dining, privéjachten en -jets, en luxe cruises. In 2022 zijn wereldwijd alle segmenten, behalve de gastvrijheidsbranche en luxe cruises, weer op het niveau van 2019.
ABN AMRO verwacht dat de markt voor luxeproducten en -diensten in 2023 verder herstelt. De factoren die vorig jaar een extra impuls gaven aan de bestedingen zijn in 2023 ook aanwezig, is onze verwachting. Daar komt het energieprijsplafond dat voor alle huishoudens geldt nog bovenop.
Meubel- en interieurzaken en D-H-Z-zaken hebben gedurende
de pandemie flinke groei gezien. Dit zorgt ervoor dat er nu
minder vraag is naar meubels en materiaal voor het doen van
klussen aan het huis. Immers zijn er niet elk jaar meubels nodig
of worden er verbouwingen gedaan. Ook zagen we in 2022 een
verschuiving in bestedingen van producten naar diensten zoals
aan de horeca en reizen, aldus ABN AMRO.
Bron: Stand van Retail