Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek wijst uit op omslagpunt:

Consument let sinds juni 2022 meer op prijskaartje vloerbedekking

Uit de Vloerbedekking Marktmonitor 2023 blijkt dat de interesse van de consument in nieuwe vloerbedekking in het eerste corona-jaar sterk was toegenomen. In het jaar 2022 was er echter sprake van een daling. Als gevolg van de hoge inflatie let de consument bij de aanschaf van vloerbedekking ook steeds meer op het prijskaartje.

Marktdata.nl heeft het Nederlandstalige zoekverkeer over vloerbedekking van de Google zoekmachine onderzocht over de afgelopen vier jaar in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften. De analyses hebben betrekking op ruim 147 miljoen zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan vloerbedekking.


De consument zoekt sinds  juni 2022 steeds meer prijsgevoelig naar vloerbedekking. Foto ter illustratie: INTERFLOOR.

Ontwikkeling van het online zoekvolume van vloerbedekking
Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan vloerbedekking blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim drie miljoen zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd op het gebied van vloerbedekking. En het zoekvolume is de afgelopen paar jaar gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2019 nog “slechts” 2,2 miljoen zoekopdrachten, in het jaar 2022 werd er maandelijks gemiddeld ruim drie miljoen keer gezocht naar vloerbedekking. Daarmee is het zoekvolume in drie jaar tijd met 36% toegenomen.

Het zoekvolume groeide in het jaar 2020 met 59 procent, waarna het zoekvolume in het jaar 2021 met twee procent groeide. In het jaar 2022 nam het zoekvolume met 16 procent af ten opzichte van het voorgaande jaar. De sterke groei van het zoekvolume in het jaar 2020 kan worden toegeschreven aan de corona pandemie waarin de aandacht voor het interieur in huis en de woonomgeving sterk aan populariteit won. De stabilisatie en daling van het zoekvolume in de periode daarna is voor een belangrijk deel een correctie op die extreme groei in het jaar 2020. Daarnaast zorgt de inflatie en de oorlog in Oekraïne ervoor dat de consument momenteel minder snel grote uitgaven doet aan de woninginrichting.

Consument prijsgevoeliger
Naast zoekopdrachten over producten en productkenmerken wordt het internet ook vaak gebruikt voor het zoeken naar de scherpste prijs. Hoe vaak wordt er gezocht op prijs-gerelateerde zoektermen op het gebied van vloerbedekking? Onderstaand figuur toont het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar waarbij in de zoekterm een (scherpe) prijs zoekterm in relatie tot vloerbedekking is opgenomen.


Gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar.

Het meest wordt er gezocht met de zoekterm “goedkoop” of ”goedkope” in de zoekopdracht. Dit woord komt gemiddeld ruim 49.000 keer per maand voor in de zoekopdrachten. Daarnaast wordt het woord “aanbieding” frequent gebruikt. Overigens wordt er ook wel gezocht naar kwalitatief goede vloerbedekking zonder dat men prijsgericht zoekt. Zo wordt er maandelijks gemiddeld ruim 3.700 keer naar de beste vloerbedekking gezocht, en behaalt luxe vloerbedekking gemiddeld ruim 2.300 maandelijkse zoekopdrachten.

Naast het zoeken naar nieuw te kopen vloerbedekking wordt er in beperkte mate ook gezocht naar het kopen van vloerbedekking op afbetaling. Zo wordt er maandelijks gemiddeld ruim 100 keer naar vloerbedekking gezocht met de zoekterm “op afbetaling” in de zoekopdracht. Er wordt vrijwel niet gezocht naar het leasen van vloerbedekking.


Voortschrijdende procentuele jaarmutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten.

Het volgende figuur toont de ontwikkeling van de voortschrijdende procentuele jaarmutatie van het aantal prijsgevoelige zoekopdrachten naar vloerbedekking ten opzichte van het totaal aan zoekopdrachten op het gebied van vloerbedekking.

Gesteld kan worden dat de consument sinds juni 2022 steeds meer prijsgevoelig zoekt naar vloerbedekking. De procentuele groei van het aantal zoekopdrachten van vloerbedekking is sindsdien lager dan dat van prijsgerichte zoekopdrachten op het gebied van vloerbedekking. De mate van prijsgevoeligheid verschilt per type vloerbedekking. De consument is overigens niet bij alle soorten vloerbedekking prijsgevoeliger gaan zoeken. Zo let de consument bijvoorbeeld bij de oriëntatie op deurmatten juist steeds minder op de prijs.

Wil je actuele informatie over de oriëntatie van de consument op vloerbedekking? Informatie over de marktverhoudingen en trends op het gebied van soorten vloerbedekking, ruimtes, woonstijlen, kleuren, materiaalsoorten, overige productkenmerken en opties? Ranglijsten met de meest gezochte merken, winkelformules en verkoopplatformen van verschillende soorten vloerbedekking en de jaarlijkse verschuivingen? Je leest het in de 212 pagina’s tellende Vloerbedekking Marktmonitor 2023 van marktdata.nl.

Bron: Vloerbedekking Marktmonitor 2023

Meer informatie:
Van Es Marketing Services
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR  Almelo
0546 45 66 62
info@marktdata.nl
www.marktdata.nl

Publicatiedatum: