Hima en Gerlin, twee zusterbedrijven, maar toch compleet anders. Er wordt gewerkt met losse teams, de collecties zijn onderscheidend van elkaar en de positionering van de producten is anders. Hierdoor concurreren de organisaties niet met elkaar, maar ontstaat er juist een synergie. En dit blijkt uitstekend te werken. Jaar in jaar uit weten de Belgische ondernemingen namelijk de omzet te stuwen.
Deze aanhoudende groei komt niet uit de lucht vallen, volgens sales- en marketingmanager Kristof Hindryckx. "De grote ommeslag was eind jaren 90, toen we de merken zijn gaan herpositioneren. De klant moest hier destijds aan wennen, maar in inmiddels plukken we hier al vele jaren de vruchten van."
Kristof Hindryckx, sales- en marketingmanager bij Hima en Gerlin.
Transitie
Tot rond de eeuwwisseling werd er vastgehouden aan wat klassiekere modellen. "Veel eiken banken hadden we in die tijd. Daarna zijn de collecties doorontwikkeld met modernere ontwerpen." Voornamelijk Muusze, het label van Gerlin, speelt hierop in. Vergeleken met de collecties van Hima staat Muusze wat hoger gepositioneerd in de markt. "We zien dat de collecties daarom naadloos aansluiten op de vraag vanuit Scandinavische landen, België en niet te vergeten Nederland."
Matilda, Hima.
Nederland
In Nederland wordt de afgelopen tijd progressie geboekt, al valt er hier nog genoeg winst te behalen volgens Kristof. "Juist in Nederland hebben we veel te bieden, omdat we nog niet bij iedere winkelier liggen. Als retailer wil je iets aan kunnen bieden dat niet op iedere hoek van de straat ligt. En dat kunnen we." Wel is het duidelijk dat de collecties in de smaak vallen bij 'de Nederlander'. De zaken waar de producten wegzetten verkopen namelijk goed, blijkt uit de cijfers van Hima en Gerlin.
Loft, Gerlin.
Ontwikkeling is de kern
Wat is dan het geheim achter de succesformule? Ontwikkeling, ontwikkeling en nog eens ontwikkelingen... "Alles valt of staat met het product. Het ontwikkelingsteam is de kern. Door hen kunnen we jaarlijks tientallen nieuwe modellen per jaar lanceren", vertelt Kristof. Momenteel omvat Hima's assortiment zo'n 200 modellen en kunnen klanten bij Gerlin kiezen uit 70 ontwerpen.
“Om zo goed mogelijk op de verschillende markten te kunnen inspelen wordt er voor verschillende internationale designers gekozen, zegt Kristof. "Of een model aanslaat of niet, ligt vaak aan de laatste details. Net iets verder gaan dan dat een andere producent zou gaan. Dat maakt het verschil."
Kotor, Hima.
Semi-maatwerk
Het doel bij de meubelbedrijven is: altijd een passende oplossing kunnen bieden aan een klant. Dit houdt in dat er enorm veel keuzes zijn rondom een model, zoals de stofsoort, kleur, hardheid, hoek combinaties, armleuningen, pootjes of motorische functies. "Eigenlijk bieden we semi-maatwerk aan, maar wel industrieel geproduceerd. Hierdoor heeft het meubilair ook nog een scherpe prijs. Dat is belangrijk voor de rotatie van de producten in de winkel."
Clipper, Gerlin.
Alles in eigen beheer
Vroeger werd de gehele productie van de merken verricht in België. Inmiddels zijn hier alleen nog de kantoren en de showroom te vinden. De meubels worden momenteel gemaakt in Oekraïne en Roemenië. "We hebben alles in eigen beheer. Van het schuim versnijden tot het afleveren van de producten", aldus Kristof. Zelfs het gehele logistieke hebben ze zelf in handen. De transport wordt bijvoorbeeld gedaan met een eigen transportbedrijf.
Vogar, Gerlin.
Benieuwd naar de collecties van Hima en Gerlin? Maak dan een afspraak voor een showroombezoek bij agenten Richard van de Meer (Hima) en Ivan Maria (Gerlin).
Meer informatie
HIMA
Makeveldstraat 7a
8610 Kortemark
+32 (0) 51 56 79 01
sales@hima.be
Gerlin
0032 (0) 50 22 14 48
info@gerlin.be
www.gerlin.be