Hoewel er geen grote vraag is naar duurzame matrassen, weerhoudt het gebrek aan belangstelling van consumenten - of hun bereidheid om meer te betalen voor deze speciale categorie - matrasfabrikanten er niet van om verder te gaan met het creëren van collecties met een milieuvriendelijkere voetafdruk.
Sommige fabrikanten beschouwen het streven naar duurzamere matrassen nog steeds als een niche in de categorie, maar de belangstelling is nog niet zo groot dat er een golf van plaatsingen in de winkels ontstaat.
Ecolife Beds worden gemaakt van natuurlijke, plantaardige en hernieuwbare materialen. FOTO ECOLIFE BEDS
"Dit is een langetermijninitiatief; het is geen kwestie van een schakelaar omzetten. In plaats daarvan is het een langzaam infuus", aldus David Binke, CEO van King Koil, dat afgelopen zomer zijn Re-Spun-collectie matrassen onthulde die bedekt zijn met vezels van gerecycled denim en gewapend met diverse certificeringen voor de materialen die voor de lijn zijn gebruikt.
Net als andere leidinggevenden zei Binke dat consumenten niet naar winkels rennen om te vragen om duurzame producten en dat het tijd zal kosten om die op te bouwen. Ondanks die lange horizon is King Koil vastbesloten zijn weg voort te zetten om producten te ontwikkelen die een milieuvriendelijker impact hebben.
"In gesprekken met winkeliers zeggen ze dat consumenten niet bereid zijn meer te betalen voor duurzame producten," zei hij. "Als je ze geen reden geeft om meer te betalen, ben ik het daarmee eens. Maar als je echt redenen en waarde toevoegt aan het gesprek, zullen ze dat wel doen, en dat zien we nu de gemiddelde verkoopprijs per eenheid in de sector blijft stijgen."
Volgens Binke is het verfrissend om te zien dat grotere matrasmerken in de duurzaamheidspool stappen om de categorie extra gewicht te geven en te helpen groeien.
"Dit is een evolutie, geen revolutie," zei hij, eraan toevoegend dat hij verwacht dat meer matrassenbedrijven de categorie zullen gaan benadrukken naarmate er meer componenten beschikbaar komen die het bouwen van duurzamere matrassen mogelijk maken.
Volgens een aantal schattingen belanden jaarlijks meer dan 20 miljoen afgedankte matrassen op Amerikaanse stortplaatsen. Dat zijn meer dan 50.000 matrassen per dag die 132.000 vierkante mijl aan stortruimte in beslag nemen. Deze aantallen zijn waarschijnlijk sterk gestegen na de bijna twee jaar durende stijging van de matrassenverkoop als gevolg van de pandemieën en de grote uitgaven van consumenten aan huishoudelijke artikelen, waaronder matrassen.
Deze aantallen zullen waarschijnlijk blijven stijgen totdat veranderingen in productontwikkeling en productie worden doorgevoerd om nieuwe manieren te vinden om consumenten goederen te bieden die voldoen aan comfortbehoeften, budgetbehoeften en de noodzaak om de impact op het milieu te verminderen.
Bron: Furniture Today