De officiële ranking en onderzoeksresultaten van Sustainable Brand Index 2023 in Nederland zijn bekend. Dit is de Europa's grootste onafhankelijke merkonderzoek naar duurzaamheid, waarbij onderzoek is gedaan naar bijna 1600 merken, 36 branches en 80.000 consumenten in acht verschillende landen. In de top 20 van meest duurzame merken van 2023 volgens de Nederlandse consument staan twee interieurmerken: Dille & Kamille en Ikea.
De volledige top 10 ziet er als volgt uit:
- Tony's Chocolonely
- De Vegetarische Slager
- Valess
- Dopper
- Zonnatura
- ANWB
- Greenchoice
- Dille & Kamille
- Vanderbron
- Ikea
Dille & Kamille Apeldoorn, dat op 23 februari geopend werd.
Per sector
Jaarlijks worden merken geselecteerd in verschillende sectoren op basis van een reeks onafhankelijke parameters. Parameters zijn onder andere: marktaandeel op de betreffende markt, omzet en algemene naamsbekendheid. Het doel van deze criteria is om een selectie te creëren die de merken weerspiegelt die consumenten in hun dagelijks leven tegenkomen. Merken kunnen er niet voor kiezen om te worden opgenomen of uitgesloten van het onderzoek en de jaarlijkse resultaten van Sustainable Brand Index zijn openbaar. De volgende merken zijn opgenomen in de Sustainable Brand Index™ 2023 in Nederland:
Retail (Living & Sleeping)
- Auping
- Beter Bed
- Goossens
- IKEA
- JYSK
- Leen Bakker
- Philips
- Trendhopper
- Yumeko (NEW)
Retail (DIY)
- GAMMA
- Karwei
- Kwantum
- Praxis
Retail (Shops)
- Action
- Blokker
- De Bijenkorf
- Dille & Kamille (NEW)
- HEMA
- MediaMarkt
- Xenos
- Decathlon (NEW)
E-Commerce
- Amazon
- bol.com
- Coolblue
- Marktplaats (NEW)
- wehkamp
- Zalando
Download hier het officiële rapport.