Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Conclusie uit de Raambekleding Marktmonitor 2023

Een bepaalde kleur is veruit populairst op gebied van raambekleding voor binnenshuis

Uit de Raambekleding Marktmonitor 2023 blijkt dat op het gebied van raambekleding voor binnenshuis één kleur veruit het populairst is. Ten behoeve van de Raambekleding Marktmonitor 2023 heeft Marktdata.nl het Nederlandstalige zoekverkeer over raambekleding voor binnenshuis in de Google zoekmachine onderzocht over de afgelopen vier jaar in Nederland. 


Zwarte raamdecoratie van Verano.

De kleur zwart is veruit het grootste marktsegment. De sterkste procentuele groeiers zijn de kleuren beige, goudkleurig en taupe. Voor het komende jaar zijn de vooruitzichten voor de kleuren beige en goudkleurig het meest positief.

Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften. De analyses hebben betrekking op bijna 100 miljoen zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan raambekleding voor binnenshuis.

Zwarte raambekleding het grootste marktsegment
Naar welke specifieke kleuren wordt er het meest gezocht? Bij deze analyse is een aantal kleuren onderscheiden zoals in onderstaand figuur weergegeven. Deze indeling is tot stand gekomen op basis van de meest voorkomende zoektermen. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een kleur is een optelsom van alle verschillende zoekwoordcombinaties waarin de kleur als zoekterm voorkomt in relatie tot raambekleding.


Gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar.

De kleur met het meeste zoekvolume is zwart. In de afgelopen vier jaar werd er ruim 48.800 keer per maand in de Google zoekmachine in Nederland gezocht met de term “zwart” in de zoekopdracht in relatie tot raambekleding. Wit behaalde per maand gemiddeld ruim 20.100 zoekopdrachten. De procentuele verdeling van de belangrijkste onderscheiden kleuren ziet er als volgt uit.


Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar.

39,3 Procent van het zoekvolume met kleur-aanduiding heeft betrekking op zwart. Op de tweede plaats staat wit met een aandeel van 16,2 procent in het zoekvolume. De nummer drie is groen, welke 7,0 procent van het zoekvolume vertegenwoordigt.

Beige, goudkleur en taupe winnen terrein
Onderstaand figuur toont de voortschrijdende procentuele jaarmutatie van het aantal zoekopdrachten van de tien belangrijkste kleuren. Een lijn boven de x-as van 0% betekent een groei van het zoekvolume in het afgelopen jaar ten opzichte van het voorgaande jaar. Een stijgende lijn betekent een toenemende groei (of minder sterke daling) van het zoekvolume van het afgelopen jaar ten opzichte van het voorgaande jaar. Indien een lijn zich boven de dikke rode lijn van het totaal bevindt, dan duidt dit op een boven gemiddelde groei.


Voortschrijdende procentuele jaarmutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten.

Uit het figuur blijkt dat de groei van het aantal zoekopdrachten naar raambekleding van een specifieke kleur in grote lijnen een gelijke trend doormaakt ten opzichte van het totaal aan raambekleding gerelateerde zoekopdrachten. De kleuren met een boven gemiddelde ontwikkeling van het zoekvolume zijn de kleuren beige, goud en taupe. De kleur zwart kende aanvankelijk ook een boven gemiddelde groei, maar is inmiddels weer weggezakt naar de middenmoot.

Prognose 2023
In de Raambekleding Marktmonitor 2023 wordt ook vooruit gekeken op basis van alle historische data en de bewegingen in de markt. Onderstaand figuur geeft de posities weer van de meest gezochte kleuren raambekleding aan het eind van het jaar 2022. De grootte van het bolletje van een kleur geeft de relatieve omvang weer van de desbetreffende kleur in het online zoekverkeer naar raambekleding. Hoe meer een kleur bovenin het figuur staat afgebeeld, des de sterker de relatieve groei van het zoekvolume was in het jaar 2022 (ten opzichte van de andere kleuren).

Hoe meer een kleur rechts in het figuur staat, des te positiever de relatieve groeiontwikkeling is van de kleur. Rechts van de y-as duidt op een relatief versnellende groei, links van de y-as betekent een relatief afnemende groei. Kortom, hoe groter het bolletje en des te meer rechts bovenin in het figuur, des te populairder de kleur aan het worden is binnen de productgroep raambekleding. Het figuur toont in feite de kleurtrends van raambekleding voor het komende jaar, gebaseerd op de ontwikkelingen van de afgelopen paar jaar.

De kleuren beige en goud hebben een sterke uitgangspositie; zowel de relatieve groei als de relatieve groeiversnelling is voor deze kleuren relatief sterk van de onderscheiden kleuren. De kleuren zwart en antraciet zitten juist in een ongunstig kwadrant als het gaat om kleuren van raambekleding.

Dit artikel toont een beknopt overzicht uit de Raambekleding Marktmonitor 2023 over algehele kleurentrends op het gebied van raambekleding in Nederland. Uiteraard bestaan er verschillen tussen de verschillende soorten onderscheiden raambekleding. Het onderzoeksrapport geeft tevens inzicht in de kleurentrends per type raambekleding.


Raambekleding van BD Line.

Bron: Raambekleding Marktmonitor 2023

Meer informatie:
Van Es Marketing Services
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR  Almelo
0546 45 66 62
info@marktdata.nl
www.marktdata.nl

Publicatiedatum: