Tijdens de coronaperiode stapte de consument massaal over naar het online winkelen. Het kon ook niet anders, want de fysieke winkels waren gesloten. De algemene verwachting was dat de fysieke winkel het ook na de lockdown zou afleggen tegen de webwinkel. Dat schrijft ING.
Dat blijkt echter geenszins het geval betoogt Kathelijn Hulshof, hoofd Research van retailmakelaar Kroesepaternotte: “Uit eigen onderzoek blijkt dat webwinkels veel ‘vluchtiger’ zijn dan fysieke winkels; ze worden sneller opgericht, maar stoppen ook sneller. Op dit moment wint de stenen winkel zelfs weer terrein op de webshops, door:
1) Wat webwinkels besparen op huur en energielasten wordt tenietgedaan door advertentie- en bezorgkosten.
2) Webwinkels beseffen dat het heen-en-weer sturen van pakketjes niet erg duurzaam is.
3) Webwinkels openen juist fysieke winkels om de beleving van hun product te ondersteunen. Een goed voorbeeld is Pink Gellac die binnenkort de zesde winkel opent.
4) De fysieke winkel biedt service en beleving die online niet mogelijk is. Daarnaast is funshoppen een vorm van ontspanning voor de consument.”
Visie Sophie Kraaijeveld, Sector Banker Real Estate: “De huidige ontwikkeling die Kathelijn schets herken ik', meldt Dirk Mulder. "Maar Retail Nederland maakt een transitie door en zet in op een omnichannel strategie. Dat betekent dat webwinkels en fysieke winkels elkaar versterken. En nu beleggers om diverse redenen voorzichtig zijn met investeren in wonen en kantoren, lijkt Retail weer een aantrekkelijker alternatief.”
Visie van Sector Banker Dirk Mulder: ”Een herstel van de fysieke winkel was te verwachten, na de periode dat de winkels gesloten waren. Maar gedurende de corona periode hebben veel consumenten het gemak van internet ontdekt. Daarbij komt dat fysieke winkels nogal hebben ingeboet op hun service door een tekort aan personeel. Ook de bevoorrading is in veel gevallen nog niet op orde. Ik verwacht dus dat de groei van e-commerce straks de weg omhoog weer vindt. Maar de klassieke Retail bleek inderdaad toch veerkrachtiger dan gedacht. Al is de trend dat omnichannel - de combinatie van fysiek en online - voor de toekomst belangrijk is.”