Interview met general manager Marc Dubbeldam van Dersimo

Dersimo is klaar voor de volgende stap en voegt raamdecoratie toe aan haar assortiment

Dersimo vierde vorig jaar haar 50-jarig bestaan. Voor de groothandel in vloeren, die zich met een breed assortiment in typen en merken richt op professionele woning- en projectinrichters, geen reden om achterover te leunen. Integendeel! De Zuid-Hollandse onderneming wil verder groeien in Nederland en komt daarom met een eigen label raamdecoratie. "We starten met gordijnen, later zullen andere productgroepen volgen", vertelt general manager Marc Dubbeldam. "Het is belangrijk om je als bedrijf steeds meer te specialiseren als totaalleverancier." 


General manager Marc Dubbeldam met salesmanager Mariska Boogaard.

Het is precies vijf jaar geleden dat Dersimo werd overgenomen door Headlam PLC. De Engelse onderneming heeft 66 bedrijven in Europa en beschikt in ons land over twee groothandels: Headlam in Zutphen en Dersimo in Maassluis. Beide dochterondernemingen functioneren los van elkaar en zijn geheel zelfstandig.

Marc zit al 20 jaar bij de Headlam-familie. Ooit begonnen als vrachtwagenchauffeur bij Peitsman en daarna doorliep hij bij Headlam diverse functies, o.a. vertegenwoordiger en sales- en marketing manager. Sinds 2018 zwaait Marc als general manager de scepter over Dersimo, dat 25 medewerkers in dienst heeft.

Totaalleverancier
Dersimo is als grossierder in vloeren uitgegroeid tot totaalleverancier. Naast de merken als COREtec, Interface, Tarkett, Lico, Balta, F-Ball, Classen, Desso, Forbo Flooring, Green-Flor, Lano, Beau Flor en Condor Carpets heeft Dersimo een eigen private label. "Wij zijn vrij actief in de projectenmarkt, ons aandeel hierin is ongeveer 40%, de consumentenmarkt voor ons de grootste groep”

Vergrijzing
Dersimo is een hecht familiair bedrijf waar heel veel medewerkers jarenlang in dienst zijn. Dat is natuurlijk prachtig, zoveel trouwe mensen. Toch heeft dit ook een keerzijde. Marc: "We krijgen toch te maken met een stukje vergrijzing. De gemiddelde leeftijd zit nu rond de 50 jaar. Dat is voor nu geen probleem, wel voor over een jaar of tien. Het werven van de juiste mensen blijft een uitdaging. Hier hebben wij mee te maken, maar zeker ook onze klanten. Denk aan het werven van jonge stoffeerders, dit is echt een grote zorg voor de toekomst!"


Een blik in de showroom van Dersimo.

Taaie markt
2022 was (ook) voor Dersimo een goed jaar. "Vanaf het vierde kwartaal merken we dat het uitgavenpatroon van de consument verandert, dat er iets minder aan vloeren wordt besteed. Maar het gaat zeker niet slecht, de markt is alleen wat taaier. Niettemin zien we nog voldoende groeimogelijkheden. Vandaar dat we op 1 juni starten als leverancier van raamdecoratie.
We willen meer een totaalleverancier worden. In eerste instantie gaat het om gordijnen die we onder eigen label introduceren, andere productgroepen volgen."

Dersimo houdt in juni een eigen beurs op diverse locatie in het land; Maassluis (5 + 6 juni), Hoevelaken (12 + 13 juni), Eindhoven (19 + 20 juni) en Paterswolde (26 + 27 juni). Daar worden alle (nieuwe) producten geshowd op vloeren- en raamdecoratiegebied.

Waarom willen jullie zo graag totaalleverancier worden? 
Marc: “Het is belangrijk om je steeds meer te specialiseren als totaalleverancier. Er zijn veel overnames in onze branche, dan is het zaak dat je sterk staat. Als Dersimo beschikken we over een trouw klantenbestand. Voor deze groep kan het aantrekkelijk zijn als we onze productengroepen verder uitbreiden. We werken o.a. samen met de Comafin groep (Aanhuis, Woonspecialist en Thuisin). Met elkaar hebben we als eerste een duurzaam concept in de markt gezet met maar liefst 5 collecties! Van A tot Z hebben wij dit met elkaar ontwikkeld en hier zijn we trots op."

Leuke dynamiek
Dersimo heeft zes vloerenvertegenwoordigers in dienst, dit zijn allen mannen. "Daar komen binnenkort twee accountmanagers raamdecoratie bij. Zij worden aangestuurd door twee salesmanagers. In ons verkoopteam hebben we maar een vrouw, Mariska Boogaard. Ik vind het jammer dat er zo weinig vrouwen actief zijn in onze branche. Mariska was vertegenwoordiger en inmiddels actief als salesmanager. Als dame zorgt zij voor een goede dynamiek in het team. Zij kijkt toch anders tegen dingen aan en hier reageren de mannen positief op. Als het mogelijk is hoop ik dat er meer vrouwelijke accountmanagers aan de slag gaan in deze branche. Wij mannen benaderen een product vaak technisch, terwijl een vrouw kijkt naar de trends en de toegevoegde waarde."

Mariska, die net is aangeschoven, vertelt dat ze 11 jaar langs de weg heeft gezeten (rayon Zeeland en Zuid-Holland) en inmiddels vijf jaar salesmanager is. "Wat het leuke aan dit werk is? De diversiteit in het vak. Dagelijks met innovatieve producten bezig zijn, klanten, collega’s en leveranciers, hier krijg ik positieve energie van!"

Hoe zien jullie de toekomst van Dersimo?
"Positief! We maken deel uit van een groot moederbedrijf: Headlam PLC, dat ook in een neergaande markt blijft investeren en dit wordt ook volop gedaan. Wij hebben nog genoeg groeimogelijkheden!
Na de coronajaren die voor onze branche zeer goed hebben uitgepakt merken wij dat consumenten hun geld meer uitgeven aan vakanties en entertainment. Daarnaast heeft een groot deel te kampen met hoge energiekosten. Ook de oorlog in Oekraïne en de hoge grondstofprijzen zijn niet in ons voordeel. Daarnaast komt de bouw niet los, want je kunt het stikstofdossier niet van tafel vegen. Kortom genoeg uitdagingen voor iedereen."


Het bedrijfspand van Dersimo in Maassluis.

"Als Dersimo bestaan we inmiddels meer dan 50 jaar. We staan te boek als een solide en betrouwbaar bedrijf, halen geen rare fratsen uit. We zijn geen cowboys of een agressieve concurrent. We varen onze eigen koers, die in groei voorziet. We zullen zeker niet nalaten om onze marktpositie te versterken. Het spel wordt gespeeld door grootmachten, daar horen wij ook bij."

Meer informatie:
Dersimo BV
Noordzee 12
3144 DB Maassluis
(010) 591 40 70
info@dersimo.nl 
www.dersimo.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.