Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Resultaten Raambekleding Marktmonitor 2023:

Moderne woonstijl veruit grootste marktsegment, maar jaren 30 woonstijl bezig aan opmars

Uit de Raambekleding Marktmonitor 2023 blijkt dat op het gebied van raambekleding voor binnenshuis de moderne woonstijl veruit het grootste marktsegment is. De sterkste procentuele groeier is de jaren 30 stijl. Voor het komende jaar zijn de vooruitzichten voor de woonstijlen barok, oosters, vintage, landelijk en retro het meest positief.

Ten behoeve van de Raambekleding Marktmonitor 2023 heeft Marktdata.nl het Nederlandstalige zoekverkeer over raambekleding voor binnenshuis in de Google zoekmachine onderzocht over de afgelopen vier jaar in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften. De analyses hebben betrekking op bijna 100 miljoen zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan raambekleding voor binnenshuis.

Moderne woonstijl veruit het grootste marktsegment
Naar welke specifieke woonstijlen wordt er het meest gezocht? Bij deze analyse is een aantal woonstijlen onderscheiden zoals in onderstaand figuur weergegeven. Deze indeling is tot stand gekomen op basis van de meest voorkomende zoektermen. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een soort woonstijl is een optelsom van alle verschillende zoekwoordcombinaties waarin het soort woonstijl als zoekterm voorkomt in relatie tot raambekleding.


Gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar

De woonstijl met veruit het meeste zoekvolume is de moderne woonstijl. In de afgelopen vier jaar werd er ruim 2.400 keer per maand in de Google zoekmachine in Nederland gezocht met de term “modern” in de zoekopdracht in relatie tot raambekleding. De industriële, design en retro woonstijl behaalden per maand gemiddeld rond de 650 zoekopdrachten. De procentuele verdeling van de belangrijkste onderscheiden woonstijlen ziet er als volgt uit.


Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar

37,8 Procent van het zoekvolume met woonstijl aanduiding heeft betrekking op de moderne woonstijl. Op de tweede plaats staat de industriële woonstijl met een aandeel van 10,5 procent in het zoekvolume. De nummer drie is de design woonstijl, die 10,4 procent van het zoekvolume vertegenwoordigt.

Jaren 30 woonstijl bezig aan opmars
Onderstaand figuur toont de voortschrijdende procentuele jaarmutatie van het aantal zoekopdrachten van de belangrijkste soorten woonstijlen. Een lijn boven de x-as van 0% betekent een groei van het zoekvolume in het afgelopen jaar ten opzichte van het voorgaande jaar. Een stijgende lijn betekent een toenemende groei (of minder sterke daling) van het zoekvolume van het afgelopen jaar ten opzichte van het voorgaande jaar. Indien een lijn zich boven de dikke rode lijn van het totaal bevindt, dan duidt dit op een boven gemiddelde groei.


Voortschrijdende procentuele jaarmutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten

Uit het figuur blijkt dat de groei van het aantal zoekopdrachten naar raambekleding van specifieke woonstijlen in grote lijnen een gelijke trend doormaakt ten opzichte van het totaal aan raambekleding gerelateerde zoekopdrachten. Een uitzondering hierop is de jaren 30 woonstijl die sterk boven gemiddeld is gegroeid. Andere woonstijlen met een relatief boven gemiddelde ontwikkeling van het zoekvolume in de afgelopen drie jaar zijn de woonstijlen modern en vintage. Aanvankelijk was de industriële woonstijl redelijk populair, maar sinds medio 2021 laat deze woonstijl een beneden gemiddelde ontwikkeling zien in het zoekvolume. Momenteel kent de industriële woonstijl een daling van de voortschrijdende jaarmutatie van meer dan 30 procent.

Prognose 2023
In de Raambekleding Marktmonitor 2023 wordt ook vooruit gekeken op basis van alle historische data en de bewegingen in de markt. Daaruit blijkt dat de woonstijlen barok, oosters, vintage, landelijk en retro een sterke uitgangspositie hebben; zowel de relatieve groei als de relatieve groeiversnelling is voor deze woonstijlen relatief sterk van de onderscheiden woonstijlen. De woonstijl industrieel zit juist in een ongunstig kwadrant als het gaat om raambekleding. Bij de meeste productgroepen binnen de woonbranche ziet marktdata.nl een relatieve krimp van de industriële woonstijl.

Dit artikel toont een beknopt overzicht uit de Raambekleding Marktmonitor 2023 over algehele woonstijltrends op het gebied van raambekleding in Nederland. Uiteraard bestaan er verschillen tussen de verschillende soorten onderscheiden raambekleding. Het onderzoeksrapport geeft tevens inzicht in de woonstijltrends per type raambekleding.

Wil je actuele informatie over de oriëntatie van de consument op raambekleding? Informatie over de marktverhoudingen en trends op het gebied van soorten raamdecoratie, ruimtes, woonstijlen, kleuren, materiaalsoorten, overige productkenmerken en opties? Ranglijsten met de meest gezochte merken, winkelformules en verkoopplatformen van verschillende soorten raambekleding en de jaarlijkse verschuivingen? Je leest het in de 210 pagina’s tellende Raambekleding Marktmonitor 2023.

Bron: Raambekleding Marktmonitor 2023

Publicatiedatum: