Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Smart home producten in 59% huishoudens

In Nederland zijn ruim 4,8 miljoen huishoudens in het bezit van minimaal één smart home product (59%). Dat is een stijging van slechts 2%- punt ten opzichte van vorig jaar. Nederlandse huishoudens hebben in totaal ongeveer €4,1 miljard besteed aan deze producten. Dit blijkt uit de zesde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.



Beperkte stijging bezit
In totaal zijn ruim 4,8 miljoen Nederlandse huishoudens in het bezit van minimaal één smart home product (59%). Het bezit is met slechts 2%-punt gestegen ten opzichte van 2022 (57%). In 2021 bezat 52% van de huishoudens minstens één smart home product. Ondanks een continue stijging in het verleden, groeit de smart home markt op dit moment minder hard. Mannen onder de 50 jaar blijken vaker in het bezit te zijn van smart home producten.

Marktgroei van acht procent
Nederlandse huishoudens hebben in totaal voor ongeveer €4,1 miljard aan smart home producten in huis staan. Ten opzichte van vorig jaar (€3,8 miljard) is dit een groei van 8%. Slimme verlichting of schakelaars zijn het meest aanwezig in de huishoudens (36%). Bijna drie op de tien (28%) woningen zijn voorzien van slimme beveiliging of veiligheidsapparatuur. Opvallend is dat er de afgelopen drie jaar geen stijging is in het bezit van slimme speakers. De markt daarvoor is duidelijk verzadigd.

MediaMarkt hoogste associatie
Meer dan een kwart (26%) van de Nederlanders associeert MediaMarkt van alle retailers het meest met smart home producten. MediaMarkt neemt daarmee de eerste plek over van Coolblue (23%). Op een ruime afstand volgen Bol.com (11%), Ikea (8%) en Amazon (5%). Opvallend is dat 18- tot 34-jarigen smart home producten vaker associëren met Coolblue (30%), terwijl 50-plussers vaker de associatie met MediaMarkt (28%) leggen.

Publicatiedatum: