Een eerste indruk: hij is binnen een paar seconden gemaakt en het is lastig om er weer vanaf te komen. Voor Jolipa pakt dat goed uit. Het bedrijf, gevestigd in Marquain (België), ontvangt haar klanten graag in stijl. Dat blijkt bij aankomst, waar een modern en strak bedrijfsgebouw, opgetrokken in een combinatie van glas en beton, bezoekers zich welkom laat voelen en ze direct een positieve vibe bezorgt.
Het hoofdgebouw van Jolipa 'by night'.
De trendy gebouwen zijn een weerspiegeling van de vernieuwende collecties. Want binnen is het niet veel anders. Wie voor de eerste keer de 6000 m2 grote showrooms bezoekt, komt ogen te kort. De Belgische groothandel in interieur- en decoratieartikelen showt momenteel de lente-zomercollectie 2023 en de wintercollectie 2023, terwijl interieurstylisten ook al een begin maken met de inrichting van de lente-zomercollectie 2024 van J-Line, het merk van Jolipa. J-Line staat voor tijdloze klassiekers en trendy decoratie in verschillende materialen.
Christophe Donckels, mede managing director, poseert bij de lopende band in de warehouse.
Wonen360 reisde af naar België en sprak daar Els Vanglabeke en Winand Valcke van de afdeling Marketing & PR over 45 jaar Jolipa en de nieuwe collecties. Mede Managing director Christophe Donckels, die op het gebied van de sales de Nederlandse markt onder zijn hoede heeft, nam zijn bezoek mee naar de warehouse, waar een continu lopende transportband als een rode draad door het imposante pakhuis loopt. Meer dan 30.000 producten liggen daar opgeslagen, te wachten op verzending. "We exporteren naar meer dan 100 landen", vertelt Christophe.
Familiebedrijf
Jolipa is een heus familiebedrijf, 45 jaar geleden opgericht door de zussen Liliane en Chris Langedock, samen met hun partners Johan Heytens en Patrick Donckels. Anno 2023 bestaat de directie uit Dick Sabbe, Christophe Donckels, Pat Donckels, Etoile Heytens en Tanguy Heytens, met Hans Luts als CFO/COO.
Een kijkje in de showroom waar o.a. de zomercollectie wordt getoond.
Trendsetter
Jolipa telt zo'n 100 medewerkers. Het bedrijf neemt als trendsetter een toonaangevende positie in in de internationale decoratiebranche. "West-Europa is onze belangrijkste markt", legt Els uit. "Na Frankrijk staat België op twee. Ook Nederland staat in de top 5, evenals Duitsland. In beide landen investeren we veel. Maar door onze deelnames aan Maison & Objet en Christmasworld hebben we klanten van over de hele wereld."
"Ons doel is gezond groeien. We merken dat steeds meer winkeliers digitaal opereren, daar groeien wij in mee", vult Winand aan.
Dagdeel inkopen doen
Sinds 2018 beschikt de onderneming over een gebouw van de hand van Govaert & Vanhoutte Architects. Wie door de 6000 m2 grote showrooms van Jolipa loopt, komt ogen te kort. Veel klanten komen dan ook een dagdeel of zelfs langer hun inkopen doen.
In het uitgebreide assortiment vindt de bezoeker een brede waaier aan productcategorieën: meubels, decoratie, verlichting, tuinaccessoires etc. Alle mogelijke stijlen zijn vertegenwoordigd: van klassiek, modern, vintage, industrieel, exotisch tot barok.
Oog voor detail, dat kenmerkt de collectie van J-Line by Jolipa.
Wintercollectie"De wintercollectie bevat zo'n beetje alle stijlen", vertelt Els (op de foto links samen met haar collega Winand). "We hebben niet een uitgesproken stijl. Nou ja... eigenlijk hebben we die wel. Een aantal zelfs, waarmee we inspelen op Viva Magenta, de dieprode 'kleur van het jaar'. Die past goed in het kerstgeheel, waar traditiegetrouw veel rood en groen inzit", zegt ze, terwijl ze haar bezoek langs de collecties voert. Er is zoveel te zien, dat het haast onmogelijk is om alles te benoemen. Els, die er al vijf jaar werkt, vertelt aan een stuk door wat er zoal geshowd wordt. Tot in detail weet ze enthousiast over de verschillende producten te vertellen.
Leuk zijn bijvoorbeeld de vele verschillende kerstbomen die in 'alle' kleuren en materialen verkrijgbaar zijn. Wat ook opvalt zijn de vele kleuren die telkens terugkomen in de verschillende collecties. "Die zijn inderdaad wat gedurfder dan voorheen", vult Winand aan.
De zomercollectie is hier te bewonderen.
Nieuwe creatie
Het ontwerpteam is onlangs onder het label J-Line (Pleasure of Living) gestart met eigen creaties. "Specifieke collecties die vanaf het nulpunt worden opgebouwd. Daarmee slaan we een nieuwe weg in. Het zijn unieke ontwerpen waarbij we de bekende kwaliteit en service bieden", stellen de twee vast.
Niet meer dan dit tipje van de sluieren willen ze oplichten. "In de nabije toekomst ga je het vanzelf zien", beloven ze.
Best bijzonder te noemen is de Shopping Street, die vol kleine winkels staat waar onder andere bloemen, textiel, tableware, glaswerk, geurartikelen, knuffels en potterie verkrijgbaar zijn. "Het maakt het voor klanten makkelijker om inkopen te doen", weet Els.
Verschillende operatoren
Aan de overkant van de showroom, waar ook kantoren te vinden zijn, is het eveneens 36.500 m2 grote distributiecentrum en magazijn te vinden. Jolipa heeft meer dan 10.000 artikelen in het assortiment waarvan 8500 op voorraad. "Waar vroeger nog één operator een volledige bestelling klaarzette en dagelijks tot 30 kilometer in het magazijn aflegde, worden de orders nu door verschillende operatoren gepickt en gebeurt een heel stuk van het parcours via een continu lopende transportband, waar de picker zijn verzamelde goederen afzet", verklaart Christophe, terwijl hij met grote passen door het immense gebouw beent. "De transportband brengt de goederen via een spiraal naar de pickingzone. Daar worden de goederen op de antennes uitgepusht om orders te vormen en op palletten te plaatsen."
De installatie is ook voorzien op e-commerce. "Als Jolipa halen we namelijk ook een flink deel van de omzet uit bestellingen van verdelers die rechtstreeks bij de eindklant worden geleverd. Op het gebied van de techniek zijn we met dit warehouse vooruitstrevend te noemen. Klaar voor de toekomst dus", besluit Christophe.
Ter ere van het 40-jarige bestaan werd deze fotocollage van het internationaal sales team opgehangen.
Meer informatie:
J-Line by Jolipa
Rue de la Forêt 5
7522 Marquain
T +32 (0)69 53 23 58
reception@jolipa.com
www.jolipa.com