Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Woninginrichtings- en meubelzaken, dhz-winkels, keukens en vloeren

Sterke volumedaling in de interieurbranche in vierde kwartaal van 2022

De detailhandel zette in het vierde kwartaal van 2022 7 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder. Deze toename komt door hogere prijzen. Het volume (omzet gecorrigeerd door prijsstijgingen) nam met 3 procent af. Het is voor het derde kwartaal op rij dat de detailhandel minder verkocht dan in dezelfde kwartalen een jaar eerder. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers over de detailhandel.

Er is een sterke daling te zien bij woninginrichtings- en meubelzaken in vierde kwartaal van vorig jaar. Ten opzichte van het jaar daarvoor jaar nam de omzet met 2,8% toe, maar het volume af met 9%. Bij de doe-het-zelfwinkels, keukens en vloeren nam de omzet 2,3% toe en daalde het volume met 7,6%.



De detailhandelsomzet was niet alleen in het vierde, maar ook in de eerste drie kwartalen van 2022 hoger dan een jaar eerder. Vanaf het tweede kwartaal werd er minder verkocht vergeleken met een jaar eerder. De omzetstijging kwam vanaf dat kwartaal door hogere prijzen. 



In het vierde kwartaal van 2022 nam de online omzet van detailhandelaren af met 1 procent, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Winkels die zowel online als in fysieke winkels verkopen (multi-channelers) zetten vrijwel evenveel om. Bij winkels die alleen online verkopen was de omzet bijna 2 procent lager.
Voor het eerst sinds de meting in 2014, kromp de online omzet van detailhandelaren in 2022. Het omzetniveau lag nog wel fors hoger dan in de perioden voor de coronacrisis.

Publicatiedatum: