Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Leen Bakker en Kwantum staan er goed voor'

Eerder deze week werd bekend dat Leen Bakker en Kwantum een nieuwe CEO krijgen. Per 1 maart zal Albert Voogd de werkzaamheden van Debbie Klein op zich nemen bij de Homefashion Group (HFG). Voor Dirk Mulder (ING Sector Banking) was dit een reden om de twee winkelketens onder de loep te nemen. 



"Leen Bakker is een ontzettend mooi merk, met een ongelooflijke heritage in Nederland", begint Mulder op LinkedIn. "Ruim 100 jaar oud en nog steeds heel erg relevant. Maar er moest wel iets gebeuren. Zo halveerde de directie, waarbij Klein zelf inkoop, e-commerce en HR op zich nam. Er was een cultuuromslag nodig. 'Het was wat afstandelijk. Weinig interactie, weinig transparant.'

Het eerste halfjaar stond vooral in het teken van het loskomen van de Blokker Holding. Zo moest er een eigen e-commerce-tak op poten worden gezet. Verder werd het assortiment opgefrist en kwam er een nieuwe winkelformule, waarbij meer nadruk kwam te liggen op maatwerk en diensten.

Vanaf september 2020 zwaait Klein ook de scepter bij zusterformule Kwantum. Samen onder dezelfde directie moet tot een groeiversnelling leiden, met name voor de online activiteiten. “Het blijven twee separate bedrijven. Voor de consument is Kwantum echt iets anders dan Leen Bakker. En dat willen we graag zo houden.” De bedrijven vullen elkaar goed aan. Kwantum is sterk in vloeren en in raam- en wanddecoratie. Leen Bakker is er voor meubels en slapen.

Leen Bakker en Kwantum staan er goed voor. Het zijn formules in het middensegment, maar dan meer aan de onderkant. Waar het vooral ging om het aanbieden van producten voor een zo'n laag mogelijke prijs hebben ze een succesvolle transformatie gemaakt naar meer inspiratie. Daarnaast zijn ze inmiddels omnichannel. De combinatie van internet en fysieke winkel – daar hebben ze de afgelopen jaren flinke sprongen gemaakt.

Het is verstandig dat de twee bedrijven op hoofdkantoorniveau samenwerken, maar wel los van elkaar staan. Omdat ze elkaar goed aanvullen en deels een andere doelgroep hebben. Het scherp neerzetten van de formules zit bij Leen Bakker en Kwantum al goed.

Een klein jaar geleden kwam via de Telegraaf naar buiten dat Gilde de formules 'binnenkort' in de etalage zet. Gezien de huidige marktomstandigheden lijkt mij dit geen reëel scenario. Het zou in elk geval niet verstandig zijn. Het is niet echt een gunstige tijd om je bedrijf te koop aan te bieden. Beter om een jaar of twee jaar te wachten. Dan is de onzekerheid voor een groot deel uit de markt en heeft Voogd er al flink wat vlieguren opzitten. Investeerders vinden het vaak prettig om een bedrijf over te nemen waarvan het management er al een tijdje zit en nog een tijdje zal blijven zitten. Met een nieuwe CEO krijg je toch een nieuwe dynamiek en nieuwe ideeën", besluit Mulder.

Bron: Dirk Mulder

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer