Architectuurstudio Enter Projects Asia heeft voor een verzamelaar in Chiang Mai, Thailand, een privégalerie voltooid met een golvende rotanstructuur die door een algoritme is ontworpen en zich een weg in en uit het gebouw slingert.
Het 2.000 vierkante meter grote galeriecomplex omvat tuinen, waterpartijen en een reeks paviljoens voor het tentoonstellen van de collectie zilverwerk, fijn porselein en porselein van de eigenaar, waaronder naar verluidt de grootste collectie Wedgwood-porselein in Zuidoost-Azië.
Enter Projects Asia, dat gevestigd is op het Thaise eiland Phuket, ontwikkelde een holistisch voorstel voor het project dat alles omvatte van ruimtelijke ordening tot verlichting en meubilair, waarbij de vloeiende rotanstructuren een consistent element vormden in het hele plan.
Het doel was om een minder "klinische, antiseptische" interpretatie van een traditionele galerie te creëren, gebaseerd op het onderzoek van de studio naar parametrisch ontwerp en dynamische vormen, legde Enter Projects Asia-directeur Patrick Keane uit.
"We wilden een meeslepende ervaring creëren en de ruimte een warmte en diepte geven die niet kenmerkend is voor conventionele kunstgaleries", zei hij.
De galerie heeft twee vleugels aan weerszijden van een centrale ingang. Elke vleugel bevat een tentoonstellingsruimte en in de grootste van de twee volumes is ook een privé-eetruimte ondergebracht.
De rotaninstallatie begint bij de ingang en volgt een bovengrondse route door het gebouw, die naadloos overgaat tussen binnen en buiten.
Op verschillende plaatsen valt de hangende structuur naar beneden om bolvormige open pods te creëren, waarin rekken zijn opgenomen voor het tentoonstellen van kunstwerken en objecten.
De complexe vorm van de installatie werd gegenereerd met behulp van generatieve ontwerpsoftware en is bedoeld om de beweging van wolken en stoom te simuleren.
De vorm lijkt voortdurend te veranderen wanneer men vanuit verschillende perspectieven kijkt, en voegt visuele dynamiek toe aan het interieur.
In de bovenliggende structuur geïntegreerde verlichting creëert zowel overdag als 's nachts een warme gloed, terwijl verborgen lichten de tentoonstellingsruimten verlichten.
De drie rotan pods - respectievelijk vijf, vier en drieëneenhalve meter hoog - werden tijdens de lockdowns van het coronavirus in een fabriek gefabriceerd voordat ze naar de locatie werden vervoerd en gemonteerd.
Enter Projects Asia werkt regelmatig met rotanpalm, een natuurlijke bron in de regio. Eerder produceerde de studio een soortgelijke sculpturale vlechtwerkinstallatie voor een kantoor- en fabrieksgebouw in Waregem, België.
Tijdens de pandemie lanceerde de praktijk ook een initiatief genaamd Project Rattan dat zich richt op het creëren van op maat gemaakte rotan meubels en verlichting met behulp van lokale ambachtelijke vaardigheden.
Volgens Keane zijn de snelgroeiende palmsoorten zeer geschikt voor gebruik in interieurdesign en bieden ze een duurzaam alternatief voor conventionele bouwmaterialen.
"Het is niet moeilijk om duurzaam te bouwen als we ons aanpassen aan onze omgeving," zei hij. "Waarom zouden we synthetische, giftige kunststoffen gebruiken als we alle edele materialen die we nodig hebben binnen handbereik hebben?"
Lees verder op dezeen.com (EN)