Locatus geeft jaarlijks een Top 100 uit met de winkelformules die het straatbeeld domineren. En wel op twee manieren: door het grootste aantal filialen óf de meeste winkelmeters. Eerder publiceerde Wonen360 al over de Top 100 in Nederland. Nu is de Top 100 uit België aan de beurt.
In de bovenste helft van de lijst vinden we onder andere Hubo (4), Brico (8), IKEA (10), Action (11), Gamma (12), Aveve Plus (16), Galaria Inno (17), Trafic (19), BricoPlanit (24), Mr. Bricolage (29), Dreamland (32), HandyHome (35), Oh'Green (37), Horta (40), Leen Bakker (41), Extra (45), Aveve (49). Zes bedrijven zijn nieuw in de Top 100, waaronder tuinmeubelenbedrijf Exterioo (58).
Minder verkooppunten, meer winkelmeters
De 100 grootste winkelketens hebben gezamenlijk 11,3% minder verkooppunten sinds 2016. "Kijken we naar de Top 100 op basis van oppervlak, dan zien we juist een stijging van 12,9% in het totaal aantal winkelmeters. Ook landelijk zien we een verschil in ontwikkeling in aantal verkooppunten en oppervlak. Het aantal verkooppunten is de laatste 7 jaar 5,4% gedaald, terwijl het aantal winkelmeters licht gestegen is (1%)", aldus Locatus.
Belangrijkste branches Top 100 op basis van oppervlak
De branches met de meeste winkelformules in de Top 100 zijn Supermarkt, Bouwmarkt en Woningwarenhuis. De supermarktbranche neemt met 21 formules 41% van de Top 100 winkelmeters in beslag. De tweede branche is de Bouwmarkt (13%) en Woonwarenhuis is de derde branche in deze Top 100 (4,7% in 2023).
Bron: Locatus