Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Cees Wevers van 4SO blikt vooruit op het komende outdoorseizoen:

"Er is goed besteld ondanks het grimmige klimaat in de tuinmeubelbranche"

De eerste weken van het nieuwe jaar zijn inmiddels achter de rug en langzaamaan gaan we alweer richting het voorjaar. Dat betekent dat de outdoorbranche zich opmaakt voor een nieuw seizoen en vooral hoopt op een warme zomer. "Want linksom of rechtsom, in onze sector hebben we die grote gloeiende bol nodig voor een succesvol seizoen", vertelt Cees Wevers van 4 Seasons Outdoor (4SO).

Los van het weer zijn de eerste signalen positief. "Onze collectie voor 2023 is erg goed ontvangen door de klanten", legt Cees uit. "Er is goed bij ons besteld ondanks het grimmige klimaat in de tuinmeubelbranche." Bij het bedrijf uit Beuningen zien ze met name dat hun klanten in het lagere en middensegment nog veel voorraad hebben, die is ingekocht met hoge containertarieven. Daardoor wordt het voor hen moeilijker om nieuw assortiment in te kopen.


Cees Wevers van 4 Seasons Outdoor (4SO).

Positief, met een vleugje argwaan
Om deze reden zijn de verwachtingen wat bijgesteld. De start van het seizoen is iets lager ingeschat. Maar ze zijn ook zeker niet ontevreden maakt Cees duidelijk. "De sfeer bij onze klanten is over het algemeen positief, maar met een vleugje argwaan. Onze verwachting voor komend seizoen is dat de consument bewuster is in zijn aankoop. Zowel in het midden als het hogere segment is het belangrijk dat de prijs van een product klopt: in welke verhouding staat de prijs ten opzichte van kwaliteit, design en comfort. Naar mijn mening hebben we een hele goede balans in onze nieuwe collecties en verwacht ik dus ook dat consumenten dit zo ervaren." 



Onvoorspelbare tijden
Tegelijkertijd beseffen ze bij 4SO maar al te goed dat de toekomst niet te voorspellen is. De afgelopen jaren hebben dit nog eens duidelijk gemaakt. "W
e leven met zijn allen in een vreemde tijd en niemand weet welke invloed de inflatie, de oorlog, de energietransitie, de nasleep van corona, enzovoorts die factoren hebben op de resultaten van het komende jaar."

Omdat daar toch geen invloed op uitgeoefend kan worden ligt de focus voornamelijk op het bedrijf (en de producten) zelf. "
We kunnen alleen maar proberen ons te onderscheiden ten opzichte van andere merken. We proberen het verschil te maken door waar we goed in zijn. Prachtige tuinmeubelen ontwikkelen met passie, en onze verkooppunten ondersteunen om deze goed te kunnen verkopen", aldus Cees.



Start seizoen versnipperd 
Van oudsher start het outdoorseizoen rond Pasen, maar in werkelijkheid is dit niet meer het geval. "De start is aardig versnipperd. De consument (zeker in ons segment) heeft vaker een overkapping, uitbouw of nieuw terras waar tuinmeubelen moeten komen staan. Die plek wordt vaak buiten het tuinmeubel-seizoen gerealiseerd, waardoor deze consument ook in de winter of het najaar zoekt naar tuinmeubelen." Ook zien ze bij 4SO dat de oriëntatie online op tuinmeubelen al begint in februari. "Van onze verkooppunten met een speciaalzaak vernemen wij dan ook dat het aantal bezoekers en de verkopen op gang komen."



Sneakpreview 2024
Terwijl de consument zich klaarmaakt voor de zomer van 2023, is 4SO al enige tijd bezig met 2024. Op dit moment worden in Indonesië de laatste puntjes op de i gezet. De collectie volledig prijsgeven kan Cees uiteraard niet. Alvast een sneakpreview geven wil hij wel... "Organische vormen en ronde elementen van teakhout, aluminium en ons populaire ‘Rope’ gaan we zeker terugzien. In de basis hebben we zes concepten waar we de hele nieuwe collectie op willen indelen. Een concept als ‘Rough Jungle’ waar groene tinten en ruw teak-hout wordt gecombineerd. Of een concept als ‘Sands & Dune’ waar we ons huidige beige concept gaan uitwerken." Over zo'n zes weken zullen de samples in Beuningen ontvangen worden.

Cees besluit: "We hebben ook diverse nieuwe stoffen ontwikkeld met patronen en kleuren die je nergens anders tegen zult gaan komen. Spannend en vooral erg vernieuwend. We volgen trends maar hebben vooral onze eigen visie op wat wij mooi vinden en hoe we denken de markt te kunnen verrassen." Hier later meer over...



Meer informatie:
4 Seasons Outdoor (4SO)
Hadrianussingel 29
6642 AH Beuningen
024 677 9879
info@4so.nl
www.4seasonsoutdoor.nl