Studio Monton. Weinig interieurliefhebbers zullen het merk kennen. Maar dat zal snel anders worden, zo valt op te maken uit het interview dat Wonen360 met oprichter Chris Joosten had.
Zijn bedrijf richt zich hoofdzakelijk op de B2B-markt. "Het concept is ontstaan met de intentie om deze groep een alternatief te bieden naast het huidige 'standaardaanbod'. Dit is gelukkig goed ontvangen en het is dan ook onze missie om deze trend door te zetten. We zien meubilair namelijk als bouwstenen voor een interieur in plaats van als invulling." Chris Joosten is 'head of product development' bij Studio Monton.
Op Meubelbeurs Brussel kon het grote publiek voor de eerste keer kennis maken met de collectie van de Limburger. "We hebben een volledig modulair en circulair systeem ontwikkeld. Het heeft een breed kleurenpalet bestaande uit ruim 10 opties dat universeel is voor de gehele collectie; het loopt van beige naar wijnrood en tot aan pastelblauw. De consument stapt hierdoor in de schoenen van de designer en kan op die manier een trendy doch tijdloos product samenstellen dat zich ook weer kan aanpassen aan toekomstige veranderingen, en dat alles in een handomdraai.
Onze visie wordt geapprecieerd door de consumenten waardoor we onze catalogus snel hebben kunnen uitbouwen van (koffie)tafels tot stoelen, verlichting, accessoires, etc. Met een snelgroeiend marktaandeel zien wij hier de toekomst in", laat Chris weten.
Technische kant
Voordat we de diepte induiken willen we eerst weten wie Chris eigenlijk is. "Ik woon in een dorpje in Noord-Limburg genaamd Helden. Mijn hele leven heb ik al een als maar terugkomende interessere in hoe producten precies in elkaar steken en waarom ze op een bepaalde manier zijn gemaakt. Toen ik klein was probeerde ik al met losse onderdelen nieuwe producten te verzinnen en aan de tekentafel kon je mij ook altijd vinden. Omdat ik geïnteresseerd was in hoe bepaalde producten tot stand komen ben ik ‘International Business’ gaan studeren. Na deze studie versneld afgerond te hebben wilde ik toch graag meer te weten komen over de technische kant van productontwikkeling, waardoor ik gekozen heb om de studie ‘Technische Bedrijfskunde’ te volgen in Eindhoven. Momenteel gaat het grootste deel van mijn tijd naar Studio Monton, maar hiernaast sport ik ook regelmatig en lees ik graag een boek. Het liefst over productontwikkeling."
Staat de naam Monton ergens voor?
Chris: "Het is een vertaling van het woord “berg”. Dit sluit aan bij het concept dat we bij de oprichting wilden creëren. Studio Monton is als een wegwijzer die vele routes kent, en het concept draait dan ook om het idee van modulariteit. Net zoals onze producten is een berg ook op vele mogelijke wijzen te beklimmen en te interpreteren. Iedereen heeft de vrijheid om te kiezen uit hun eigen route: een uitdagende route of een veilig pad. Dit is ook terug te vinden in de designfilosofie van Studio Monton."
Wanneer is de studio opgericht?
Chris: "Het idee voor Studio Monton draag ik al jaren met mij mee. Door gesprekken met bekenden uit de branche en bezoeken te brengen aan designbeurzen, merkte ik dat veel interieurarchitecten een uitdaging zagen in het feit dat een groot deel van de producten op de markt slechts in een aantal vaste opties beschikbaar zijn, en er geen ruimte is voor inbreng van de interieurarchitecten zelf. Hier wilde ik verandering in brengen, dus ben ik een aantal jaren geleden dit idee gaan verwezenlijken.
Zoals eerder gezegd zien wij meubilair als bouwstenen voor een interieur in plaats van simpelweg een invulling, met producten die zich kunnen aanpassen in vorm, kleur en gevoel, afhankelijk van de wensen van de gebruiker."
Je hebt dus een volledig modulair en circulair systeem ontwikkeld. Hoe ben je hier toe gekomen?
Chris: "Duurzaamheid en modulariteit zijn het startpunt voor elk ontwerp binnen de collectie. Deze twee punten gaan dan ook hand in hand. Als we bijvoorbeeld naar onze PORTO-chair kijken, dan zien we niet alleen een stoel die met een oog voor tijdloos design is ontworpen, maar ook een basisontwerp dat met 4 verschillende modulaire rugsteunen en een collectie van 10 matchende kleuren een perfecte basis vormt voor elk interieur.
Er is dan ook de mogelijkheid om te kunnen experimenteren met verschillende designcombinaties en kleuren zonder de eenheid te verliezen. Dit allemaal terwijl wij gebruik maken van 100% gerecycled staal en 98% post-consumer gerecyclede bekleding. Hiermee maken we onze producten niet alleen future proof, maar wanneer de vraag van de gebruiker verandert is het simpelweg alleen een kwestie van één component verwisselen voor een compleet nieuwe look in plaats van het volledige product weg te moeten gooien. Vervolgens geven wij dit oude component een nieuw leven met ons 'give back, get back'-programma.
Hiermee heb ik een voorbeeld gegeven van slechts één product, maar zo heeft elk product binnen onze collectie een eigen verhaal. Dit kun je allemaal teruglezen op onze website."
Wat vind je het leukste om te doen?
Chris: "Persoonlijk vind ik het ontwikkelen van nieuwe producten enorm uitdagend en interessant. We kijken namelijk steeds naar nieuwe productgroepen, en door onze designfilosofie toe te passen proberen we deze te verbeteren en er een duidelijke Monton-twist aan te geven om zo een uniek en Scandinavisch design te creëren. Wat ik persoonlijk een van de mooiste momenten vind, is wanneer ik in gesprek ben met een interieurarchitect en hij of zij mij vertelt dat dit precies is wat ze zochten om hun repertoire te kunnen aanvullen en verbeteren. Dit laat ons zien dat wij een toevoeging leveren om het designproces uitdagender en leuker maken voor iedereen!"
Waar ‘sta’ je nu met je bedrijf? En waar wil je over vijf jaar staan?Chris: "Momenteel zijn we druk bezig om onze catalogus verder uit te breiden en ons snel uiteenlopende klantenbestand goed te kunnen bedienen. Dit lukt gelukkig goed omdat we samenwerken met goede partners die snel kunnen schakelen bij grote projecten. Hierdoor kunnen we snel leveren en dat waarderen onze klanten in deze onvoorspelbare en rommelige tijd enorm.
Over vijf jaar zien wij Studio Monton als een merk dat teruggevonden kan worden in elke hoek van het huis. Wij zijn nu druk bezig om onze collectie uit te breiden op het gebied van zitmeubelen, verlichting, kastsystemen, vloerkleden, keukens en accessoires. Deze producten zullen allemaal in 2023 en 2024 (en hierna) worden gelanceerd. Ook zijn wij van plan een aantal nieuwe showroom-cafés te openen binnen Nederland en België om niet alleen onze producten te laten zien, maar ook onze klanten de Monton-atmosfeer te laten ervaren op een gezellige en sfeervolle manier."
Wat zie je als grootste uitdaging voor 2023?
Chris: "Wij zijn het jaar goed gestart en hebben onze prijzen het afgelopen en dit jaar goed onder controle weten te houden. Dit is wel nogsteeds een uitdaging omdat we niet weten wat de grondstofprijzen in de toekomst zullen doen. Echter zetten wij alles op alles om grote prijsveranderingen te voorkomen en zetten wij onze klanten op plek 1. We zien dan ook terug dat dit enorm gewaardeerd wordt. Daarnaast is het natuurlijk een hele opgave om alle nieuwe collecties op de markt te introduceren. We zijn druk bezig met veel prototypes en blijven innoveren om ervoor te zorgen dat onze producten vernieuwd, duurzaam en tijdloos zijn."
Heb je voorbeelden in de interieurbranche? Door wie word je geïnspireerd bijvoorbeeld?
Chris: "Ik heb niet een direct voorbeeld van waar ik tegen opkijk. Er zijn eindeloos veel ontwerpers die geweldige ontwerpen hebben gerealiseerd de afgelopen jaren. Wel zie ik de Scandinavische, c.q. Bauhaus-stijl, als mijn grootste inspiratiebron bij het ontwerpen van nieuwe producten, en zie ik ook dat deze stijl de afgelopen jaren sterk toeneemt in populariteit."
Bekijk hier de catalogus van Studio Monton.
Meer informatie:
Studio Monton
www.studiomonton.com