Nederlanders investeren steeds meer in het slimmer maken van de buitenkant van hun woning. Inmiddels is er €607 miljoen besteed aan slimme rolluiken/gordijnen en €560 miljoen aan slimme zonwering. Daarnaast is er ook nog €236 miljoen besteed aan slimme garagedeuren. Dit blijkt uit de vijfde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.200 Nederlanders.
Foto: De Zonwering Fabriek.
Sterke omzetgroei
Nederlanders besteedden in totaal €1,4 miljard aan de productiecategorie slimme raambekleding en garagedeuren. Dit was een jaar geleden nog €698 miljoen. Procentueel is de groei het sterkst bij zonwering (294%), gevolgd door garagedeuren (105%) en rolluiken/gordijnen (38%). De gemiddelde besteding is het hoogst voor zonwering (€2.125), gevolgd door rolluiken/gordijnen (€1.558) en garagedeuren (€1.186).
Slechts klein deel van huizen
Ondanks de hoge omzet in deze productcategorie is slechts een klein deel van de huizen uitgerust met slimme raambekleding of garagedeuren. Voor slimme rolluiken/gordijnen is dit 5%, voor zonwering 3% en voor garagedeuren eveneens 3%. Elke subcategorie is het afgelopen jaar wel met 2%-punt gestegen.
Verdubbeling mogelijk
Eén op de twintig consumenten zegt dat ze binnen nu en een jaar slimme rolluiken/gordijnen wil aanschaffen. De aankoopintentie van zonwering is eveneens 5%. De investeringsintentie in slimme garagedeuren ligt iets lager (3%). Wat opvalt is dat toekomstige kopers van slimme zonwering aanzienlijk minder willen besteden (€1.017) dan de huidige gemiddelde besteding van €2.125.
Meer informatie:
Multiscope
www.multiscope.nl