Nadat Domotex twee jaar op rij moest worden afgelast vanwege de pandemie, heeft Domotex 2023 opnieuw bewezen dat het het belangrijkste handels-, innovatie- en trendplatform van de sector blijft. Tijdens de vierdaagse, wereldwijd toonaangevende vakbeurs voor tapijt en vloerbedekking konden vakbezoekers, waarvan ongeveer 69% uit het buitenland, nieuwe innovaties en trends ontdekken en nieuwe zakelijke contacten leggen met meer dan 730 exposanten in acht hallen.
Een blik op de stand van Hamat. Dinsdag publiceert Wonen360 een fotoreportage van deze beurs.
Na vier bewogen dagen sloot Domotex 2023 op zondag zijn deuren. Duurzaamheid, internationaliteit en bezoekerskwaliteit waren de kenmerken van het evenement van dit jaar. Exposanten, bezoekers en organisatoren zijn het er allemaal over eens: Domotex 2023 was een doorslaand succes.
"We zijn overweldigd door de positieve respons en de energieke geest van de Domotex van dit jaar. De sfeer in de hallen is zo super - zowel exposanten als bezoekers zijn verheugd om eindelijk weer samen te komen op hun vakbeurs om elkaar face-to-face te ontmoeten, ideeën uit te wisselen, nieuwe contacten te leggen en deals te sluiten", zegt Sonia Wedell-Castellano, Global Director Domotex. "Wat mij ook verheugt, is dat de kwaliteit van de bezoekers op de beurs uitstekend is. Het aandeel beslissers is immers 80%. Degenen die naar Domotex komen, komen met heel specifieke bedoelingen."
Michael Roithner, centraal inkoper voor vloerbedekkingen en tapijten bij POCO Einrichtungsmärkte gmbh, gebruikt Domotex als een "must-attractie" om in de kortst mogelijke tijd bestaande en potentiële leveranciers te ontmoeten - dit keer vooral degenen die hij de afgelopen twee jaar niet heeft kunnen bezoeken. Zoals blijkt uit een door FKM gecontroleerde bezoekersenquête, plaatst ongeveer de helft van de besluitvormers tijdens hun verblijf op Domotex orders bij exposerende bedrijven. Zelfs tijdens de huidige show zei twee derde van de vakbezoekers dat ze de volgende Domotex in Hannover in januari 2024 opnieuw zouden bezoeken.
Exposanten blij met hoge bezoekersaantallen & kwaliteit van de bezoekers
Ook aan exposantenzijde overtrof de eerste Domotex in drie jaar duidelijk de verwachtingen. "We waren aangenaam verrast door het aantal bezoekers dat we na de pandemie op onze stand mochten verwelkomen. Door de moeilijke wereldsituatie hadden we dit jaar niet zo'n levendige opkomst verwacht. Voor Domotex 2024 zien we graag een nog sterker evenement met een verenigde vloerenindustrie," onthult Niklas Håkansson, Managing Director van Välinge.
Jelena Đugum, directeur van de Kroatische Kamer van Koophandel is er zeker van dat "de resultaten van de Domotex van dit jaar de Kroatische houtindustrie een duwtje in de rug zullen geven". Positieve feedback ook van Lydia Bober, Hoofd Marketing & PR bij SELIT Dämmtechnik gmbh: "Voor ons was het de juiste beslissing om hier aanwezig te zijn. De contacten die we op Domotex leggen zijn voor ons zeer waardevol."
Ook in de tentoonstellingsruimte van Rugs heerst een geest van optimisme. "Onze klanten zijn al heel lang geïsoleerd. Het is heel belangrijk voor ons en onze collega's om hier te zijn, handen te schudden en onze producten te tonen," zegt Reza Rejaye, algemeen directeur van Reza's Oriental & Modern Rugs. Ook Oriental Weavers heeft lang gewacht op de terugkeer van Domotex, meldt Yasmine Khamis, president van Oriental Group: "We zijn super enthousiast om hier te zijn. We hadden al een geweldige dag op de eerste dag van de show." Voor haar is Domotex "een plek waar iedereen samenkomt: Klanten, leveranciers, concurrenten, iedereen."
Op Domotex 2023 vormden de speciale show The Green Collection en het conferentieprogramma Domotex on Stage onder het leidende thema Floored by Nature het hart van het evenement - hier werd de megatrend van duurzaamheid opgevoerd en besproken. Het speciale gebied was bijzonder populair bij architecten, interieurontwerpers en inkopers, zoals Joachim Stumpp, directeur van raumprobe, bevestigde. Bezoekers van de materialenshow waren vooral onder de indruk van "de verscheidenheid aan getoonde materialen en de bijbehorende mogelijkheden voor duurzaam design." Ook Ina Nikolova van het Berlijnse architectenbureau KINZO was enthousiast over de bijzondere show: "Domotex 2023 presenteert zoveel belangrijke onderwerpen op één gebied en biedt essentiële impulsen - ook in het conferentieprogramma - die ik in mijn eigen werk kan integreren."
De duurzame focus kwam ook tot uiting in het productaanbod van de exposanten. Het leidende thema paste zeer goed bij de focus van het bedrijf ter Hürne uit het Münsterland, benadrukte directeur Bernhard ter Hürne. "Wij zijn blij met de op waarde gebaseerde oriëntatie van Domotex, die de nadruk legt op woongezonde vloeroplossingen."
"We hebben absoluut een snaar geraakt met ons hoofdthema dit jaar en de nieuwe speciale show. Mijn team en ik kijken ernaar uit om The Green Collection verder uit te breiden op de komende Domotex 2024," kondigt Sonia Wedell-Castellano aan. "We zullen onze samenwerking met branche-experts zoals TFI verder uitbreiden, groothandelaren een presentatieruimte aanbieden, ons meer richten op projectinrichters en architecten, enzovoort. Kortom, ons concept zal ervoor zorgen dat Domotex 2024 de hub voor tapijten en vloeren blijft waar je gewoonweg niet omheen kunt."
Veel exposanten hebben hun deelname voor 2024 al bevestigd - waaronder ter Hürne, Windmöller, Neuhofer, Merinos, Oriental Weavers.
Meer informatie:
Domotex
domotex.de