De Guatemalteekse designstudio Cinco x Cinco gebruikte een mix van hedendaagse en ambachtelijke technieken voor haar derde meubelcollectie, The Sum of Small Parts, die de hoogste eer won op de Design Week Mexico 2022.
The Sum of Small Parts werd ontworpen tijdens de Covid-19 lockdowns en bestaat uit een kroonluchter, een barkar en een stoel.
Cinco x Cinco won voor de drie meubelstukken de Inédito Award, de hoogste prijs tijdens de jaarlijkse meubelvitrine Inédito op de Design Week Mexico.
De collectie, die volledig kan worden gedemonteerd, bevat chromen structuurelementen en een mix van lokaal vervaardigde ambachtelijke materialen om het gevoel van een speeltuin op te roepen, "vooral de armoedige metalen structuren die in elk Latijns-Amerikaans park te vinden zijn", aldus de studio.
De Sum of Small Parts kroonluchter bestaat uit een reeks gebogen chromen staven die eindigen in een kleine lamp. Aan de chromen staven hangen "hangers" gemaakt van Chinautla-klei, een Guatemalteeks product dat wordt gemaakt door ambachtslieden die "in een ravijn wonen, geïsoleerd van industriële productie", aldus de studio.
De barkar heeft meer gebogen chroom met drie trays gemaakt van conacaste hout, inheems in het noorden van Guatemala, terwijl de stoel een eenvoudig skelet heeft bestaande uit halfronde staven bekleed met katoenvezels.
Cinco x Cinco bestaat uit vijf ontwerpers uit verschillende disciplines, waaronder antropologie, architectuur en beeldende kunst.
"Er zijn vijf verschillende stemmen, maar samen kan iedereen iets ter tafel brengen," vertelde fotograaf Manuel Rionda. "Zolang we maar dezelfde visie hebben."
De studio geeft voorrang aan materialen die zijn ontwikkeld met Guatemalteekse ambachtslieden en werkte bij het werken aan de collectie samen met meer dan 30 makers, waarbij ze gebruik maakte van de community engagement expertise van teamlid Maria Cecilia Diaz.
"Een doel dat we als collectief delen is het innoveren van Guatemalteekse handgemaakte en industriële technieken, laten zien wat Guatemala kan brengen op het gebied van design en het creëren van functioneel, duurzaam design met impact in de gemeenschappen van de ambachtslieden," vertelde architect Esteban Paredes.
Hoewel het ambachtelijke aspect voorop staat in de collectie, voegde de groep eraan toe dat ook de modernere elementen als ambachtelijk moeten worden beschouwd en dat het de bedoeling was om de stereotypen die gewoonlijk aan ambachten worden toegeschreven te overstijgen.
"Zelfs deze industriële onderdelen die we hebben gemaakt kunnen worden beschouwd als vakmanschap omdat het door mensenhanden is gedaan," vertelde ontwerpster Sofia Contreras-Paredes.
"En dat combineren met het vakmanschap is gewoon laten zien dat dingen niet gemaakt hoeven te worden met een cultureel doel. Je kunt modern design doen en jezelf en de ambachtslieden daadwerkelijk uitdagen om iets nieuws te maken."
Naast Diaz, Paredes, Rionda en Contreras-Paredes bestaat de groep uit Mauricio Contreras-Paredes, een beeldend kunstenaar en antropoloog.
Bron: dezeen.com