Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Algemeen directeur van full-service vloerengroothandel Cotap

Klaas Bakker maakt zich zorgen over rendementsbewustzijn en verborgen kosten in de keten

2022 is geschiedenis. Het was een jaar dat vooral in het teken stond van de coronapandemie, de uitbraak van apenpokken, inval door Rusland in Oekraïne, het WK Voetbal en het overlijden van koningin Elizabeth II. Als interieurbranche hadden we te dealen met oplopende tarieven van grondstoffen, energie en vervoer, maar over het geheel genomen draaiden veel bedrijven een goed jaar.

Inmiddels is 2023 aangebroken. Benieuwd wat we van dit jaar kunnen verwachten. We vragen het Klaas Bakker van Cotap. Hij is algemeen directeur van deze full-service vloerengroothandel uit Genemuiden dat producten levert aan meer dan duizend woninginrichters, parketzaken en grote retailers.


Algemeen directeur Klaas Bakker: "We zijn ons terdege van bewust dat grote groepen mensen in Nederland het zeer zwaar hebben."

Wat zie je als grootste uitdaging voor 2023?
"De vooruitzichten voor 2023 zijn wisselend en er wordt rekening gehouden met ‘milde’ recessie. Ondanks deze elementen zien we ook volop kansen. Het zal een jaar worden waarin de nauwe samenwerking met onze dealers nog verder aangehaald zal worden om samen succesvol te kunnen zijn. We kijken hier dan ook naar uit aangezien we nu reeds veel innovaties / introducties tegen zeer interessante prijzen gereed hebben om onze dealers maximaal te ondersteunen, met het doel om zoveel mogelijk consumenten naar de winkels te trekken. Vakkundige mensen werven en behouden voor onze branche blijft een uitdaging en daarin zullen we ook onze verantwoordelijkheid nemen. Tot slot blijf ik erop hameren dat wij en onze klanten onze bedrijven financieel ‘stormvast’ moeten maken voor mindere tijden. De meeste bedrijven in onze sector hebben drie fantastische jaren gehad maar bedenk dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst. De snelste methode om financieel gezond te worden of te blijven is om rendement te maken en hoe meer Cotap vloeren verkocht worden hoe meer rendement. Dat ‘Rendementsdenken’ stimuleren is ‘soms’ een uitdaging en ik maak me zorgen over het bewustzijn van de verborgen kosten in de keten. We zullen die kosten transparant moeten maken en die kosten moeten en kunnen er echt uit om ‘stormvast’ te worden."

Hoe heeft de huidige inflatie impact op je bedrijf en de sector?
"Om de inflatiepijn wat te verzachten of zelfs te compenseren hebben we alle Cotap-medewerkers per 1 oktober ’22 een inflatiecorrectie gegeven, diverse ondersteunende maatregelen genomen en heb ik persoonlijk alle medewerkers beloofd dat we bij Cotap niemand in de kou laten zitten. Voor Cotap zien we in 2023 de impact vooral terug in de kostenstijgingen over de volle breedte en zullen we nog meer inzetten op efficiënte bedrijfsvoering. Daarnaast zal Cotap ‘betaalbare’ collecties blijven introduceren en uitstekend rendement voor onze klanten blijven garanderen. De gevolgen voor onze sector had ik eerlijkheidshalve al eerder verwacht in de vorm van dalende consumentenbestedingen. Tot op heden zien we deze niet maar de verwachting is wel dat er een correctie komt.
Wat inkoopprijsontwikkelingen betreft zien we een wisselend beeld; soms zijn prijsstijgingen onvermijdelijk maar aan de andere kant sluit ik niet uit dat bij bepaalde producten prijsdaling te verwachten zijn en Cotap zal deze correcties positief of negatief doorvoeren. Duurzaamheid staat bij Cotap reeds lange tijd bovenaan de agenda en ook daar zal in 2023 in geïnvesteerd worden. We zien door de hoge energietarieven en energietransitie reeds een toename in de verkoop van met name pvc i.c.m. met vloerverwarming, waarmee de consument enorm kan besparen op de energierekening. Ook verwachten we een stijging in de verkoop van tapijt vanwege een besparing op de energiekosten."

Wat is er sinds corona veranderd?
"Allereerst heeft corona ons geleerd dat de mens niet maakbaar is en dat gezondheid ons gegeven moet worden. Ten tweede ben ik de waarde van het persoonlijk contact nog meer gaan waarderen dan ooit tevoren en zullen we de waarde van familiebedrijf nog meer benadrukken. Zakelijk hebben we tijdens coronaperiode volop geacteerd op “beste raad is voorraad” en aangezien dit artikel bij Wonen360 zeer goed gelezen is - in de top 10 van 2022 en top 1 in vloeren - denk ik dat deze boodschap goed is overgekomen. Destijds was de beschikbaarheid beperkt en we hebben daar als Cotap optimaal op geacteerd door zelf schepen in te zetten om te voorraad aan te vullen en om onze klanten te kunnen bedienen. We merken nu dat onze klanten hun orders veel eerder doorgeven en dat is goed voor een betrouwbare forecast. Tevens zagen en zien we dat online oriëntatie sterk is toegenomen. Daarin hebben we samen met klanten veel activiteiten online ingezet om juist klanten naar de showroom te trekken. Met overweldigend succes maar wil onze klanten motiveren om hierin te blijven investeren. Overigens is de opkomst van nieuwsplatform Wonen360, mijn inziens, ook versneld sinds corona en dus ook een positieve verandering."

Waar kijk je met trots op terug?
"2022 is het meest succesvolle jaar in de geschiedenis van Cotap. Daar zijn we samen met onze ruim 200 vaste medewerkers dankbaar voor en met het woord trots ben ik wat voorzichtiger maar laat ik het ‘gepaste’ trots noemen. 2022 is een jaar voor Cotap, waarin we de samenwerking met onze klanten nog verder verdiept hebben en als blijk van waardering voor die trouwe samenwerking hebben we heel veel klanten getrakteerd op een zeer succesvolle retailtrip naar Berlijn. 2022 was tevens het jaar van investeren voor de toekomst; is investeren in service voor de winkels door digitalisering, vele vernieuwing (o.a. pvc) van het assortiment, zeer succesvolle introductie VloerRetour en de geruisloze verhuizing en ingebruikname van ons gloednieuwe logistieke centrum in Zwolle; Nederland’s grootste vloeren distributie centrum. Al die bovenstaande zaken waren onmogelijk geweest zonder de steun van onze klanten en daar ben ik hen vooral dankbaar voor. Onze bijna 500 VloerRetour-deelnemers mogen vooral trots op zichzelf hoe massaal we samen het Nederlandse vloerensector duurzamer hebben gemaakt."

Wie wil je in het nieuwe jaar een hart onder de riem steken?
"Komend jaar zullen we vele innovaties op gebied van assortiment en services lanceren en zal Cotap volop meedenken en oplossingen aandragen met de uitdagingen in onze branche. Degene die denkt: ‘wanneer’ komen er nu echt duurzame vloerencollecties in de vloerenbranche?’ wil ik ook een hart onder de riem steken. Daarnaast zal onze focus als familiebedrijf ook liggen op MVO want we zijn ons terdege van bewust dat grote groepen mensen in Nederland het zeer zwaar hebben. We hebben vele initiatieven daarvoor in het leven geroepen om veelal samen met onze klanten en leveranciers deze mensen te helpen in NL en daarbuiten. Momenteel loopt er een proefproject waarbij we i.s.m. hulporganisaties tapijtcoupons naar Oekraïne sturen."

Meer informatie:
Cotap
Oosterbrugstraat 27
8281 BT Genemuiden
Tel. 038 385 1515
info@cotap.nl   
www.cotap.nl