De Sint was nog niet in het land of Nederlanders waren al in de weer met hun kerstinkopen. Uit data van platform bol.com blijkt dat begin september de eerste kerstinkopen werden gedaan. Opvallend is de opkomst van de erotische adventskalender. Daarvan zijn er deze feestdagenperiode duizenden verkocht, bijna een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode in 2021.
Ook kerstdorpen zijn meer in trek, de afgelopen weken werden er al duizenden besteld, bijna 20 procent meer dan in dezelfde periode in 2021. De kunstkerstboom is onverminderd populair, waarbij klanten dit jaar vaker voor een gekleurde variant kiezen, zoals roze. En ondanks dat kerstverlichting een van de meest verkochte kerstartikelen op het platform is, is de verkoop ten opzichte van vorig jaar met 32 procent gedaald. De verlichting van vorig jaar gebruiken is iets waar wellicht makkelijker op bespaard wordt dit jaar.
Kerstcadeaus bol.com
Nu de kerstdagen naderen, ziet bol.com een aantal trends in de verkoop van artikelen ontstaan. “Als we kijken naar de kerstverkopen in het algemeen zien we dat klanten iets bewuster zijn. Ze zijn kieskeuriger geworden en kijken langer naar een product voordat ze het kopen,” vertelt Charel van Nassau, Lead Feestdagen bij bol.com. “Verder zien we dit jaar dat consumenten vaker kiezen voor een betaalbare variant van luxe van bijvoorbeeld verzorgingsproducten. Zo is de verkoop van parfum ten opzichte van vorig jaar bijna met een kwart gedaald, maar is de verkoop van douchegel en huidverzorging-geschenksets flink gestegen.”
Onderstaand de kersttrends:
De adventskalender is net als vorig jaar een populair kerstartikel. Hier zijn ruim tienduizend artikelen van verkocht. Opvallend is de opkomst van de erotische adventskalender. Daarvan zijn er deze feestdagenperiode duizenden verkocht, bijna een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode in 2021. De meest bestelde variant is de adventskalender van EasyToys.
- Kunstkerstbomen blijven onverminderd populair, hiervan zijn er op het platform van bol.com tienduizenden verkocht. Hoewel de kunstkerstboom veruit het meest wordt besteld in de traditionele groene kleur, kiezen Nederlanders steeds vaker voor een gekleurde variant, zoals de roze kunstkerstboom. Deze kleur is dit jaar drie keer zo vaak besteld ten opzichte van vorig jaar.
- Kerstdorpen zijn dit jaar weer in trek. Klanten kochten er duizenden, bijna 20 procent meer kerstdorpen dan vorig jaar.
- In de boom hangen in 2022 met name gouden, rode of champagnekleur-kerstballen. Deze kleuren kerstballen zijn op het platform het meest besteld. Vorig jaar werd het vaakst gekozen voor blauw, wit of zilveren versiering.
- Kerstverlichting is ook dit jaar een bol.com-bestseller, op het platform zijn er tienduizenden verkocht. Vooral lichtgordijnen zijn populair. Toch is in vergelijking met vorig jaar de verkoop ervan sterk gedaald, met maar liefst 32 procent.
- Welk cadeau Nederlanders dit jaar ook onder hun kerstboom kunnen verwachten? Deze week werden 7 keer meer schaatsen verkocht dan vorig jaar. Het gaat om duizenden artikelen. Vooral schaatsen die klanten ook als skates kunnen gebruiken zijn populair.
Meer informatie:
Bol.com
www.bol.com