Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dochters Denise en Jeanine zorgen voor frisse wind binnen bedrijf

Directeur Lens Nekeman ziet marktaandeel van vloerenleverancier Interfloor met 15% groeien

Interfloor heeft het in de afgelopen twee decennia niet eerder zo collectief en universeel meegemaakt. De vloerenleverancier heeft te dealen met o.a. hoge gasprijzen, stijgende materiaaltarieven en oplopende kosten op logistiek gebied. Het bedrijf van Lens Nekeman (59) zit in de hoek waar de klappen vallen. "In de afgelopen anderhalve jaar heeft onze branche prijsstijgingen van in totaal wel 30% moeten doorvoeren. Dat is ongekend. De laatste prijsstijging die we in oktober jl. van onze leveranciers hebben gekregen hebben we zelf maar geslikt. Die moet ook nog doorberekend worden. Niettemin sluiten we het jaar positief af", vertelt Lens, daarbij bijgestaan door zijn dochter Jeanine die samen met zus Denise voor een zichtbare, frisse wind zorgt binnen het familiebedrijf uit Zwartsluis.


Jeanine Nekeman met haar vader Lens, samen poserend met stalen van de nieuwe veelkleurige tapijtcollectie Velluto.

Lens Nekeman viert binnenkort zijn 40-jarige jubileum binnen het bijna twee eeuwen oude familiebedrijf, gespecialiseerd in vloerbedekkingen van 4 meter breed. Door zijn lange staat van dienst en alle kennis die van geslacht op geslacht overgaat raakt hij niet snel van de kook. "Ik heb in de 40 jaar drie, vier landelijke crises meegemaakt. Soms maak je de gekste dingen mee, maar als ondernemer is het belangrijk dat je op koers blijft. Dat je weet welke kant het uiteindelijk opgaat en zodoende de onderneming beheersbaar houdt.
Als tapijt- en vinylleverancier hebben we nu 'alles' tegen. Neem alleen al de hoge gastarieven. Onze grote hallen moeten wel op temperatuur blijven, anders kun je het tapijt niet afrollen", geeft hij als voorbeeld.

"Maar weet je, de consument koopt eens in de tien jaar nieuw tapijt. Die weet niet wat het kost, pas als hij het geoffreerd krijgt. Hij schrikt daar niet van. Voor een paar duizend euro ziet een huis er weer spik en span uit. Met andere woorden: de verkoop gaat 'gewoon' door. Dat is toch anders dan wanneer je meubilair voor tienduizend euro aan moet schaffen", trekt Lens de vergelijking. "Bovendien blijft er in elke prijsklasse aanbod binnen onze tapijtcollectie, uiteenlopend van adviesprijzen van €89 tot €350 in synthetisch en wol, en in vinyl van €72 tot €114 per strekkende meter."

"Daarnaast ben ik positief gestemd, want volgend jaar gaan de minimumlonen en de cao's tot wel 10% omhoog. Dan heeft de gemiddelde Nederlander maandelijks al gauw 100 tot 200 euro meer in het zakje. Je weet wat daarmee gebeurt: het wordt geconsumeerd.
Daarnaast heeft de helft van de Nederlanders een vast energiecontract tegen 'oude' tarieven, dus niet iedereen zit klem. Ook het ingestelde prijsplafond zorgt voor een positief beeld. En er moeten nog 900.000 woningen gebouwd worden. Die moeten allemaal van vloerbedekking worden voorzien. Als Interfloor zijn we vooral gebaat bij verhuizingen."

Marktaandeel
In het afgelopen jaar zag Interfloor het marktaandeel met 15% groeien. "De social media- en televisiecampagne hebben daar zeker aan bijgedragen", zegt Lens. "In oktober hadden we onze 2e commercial op tv. Te zien was hoe Dirk Zeelenberg stoffeerders met een rol Interfloor vinyl binnen liet en vervolgens Dynamic vinyl uitgerold en geïnstalleerd werd in zijn woonkamer. Deze commercial legde extra nadruk op de vloer, de uitgebreide collecties en de kracht en voordelen van ons kamerbreed vinyl. Je ziet direct dat het publiek daarop reageert. Dealers hoeven de klant nauwelijks nog te overtuigen. Tv heeft toch iets magisch."

Dochters
De dochters Denise en Jeanine zitten sinds kort in het bedrijf en werken op managementniveau mee aan de bedrijfsvoering. Zij hebben de sociale media naar een hoger niveau getild. Inmiddels is er een medewerkster aangesteld die zich hier dagelijks mee bezig houdt, uiteenlopend van posts op Instagram, Facebook en Pinterest tot filmpjes op TikTok. Ook hebben zij voor meer kleur en vernieuwingen in de kantoren en kantine gezorgd. "Ik zat al dertig jaar op dezelfde bureaustoel, dus het was wel nodig", zegt Lens.
De zussen hebben ook samen met Johan Mulder de nieuwe, veelkleurige tapijtcollectie Vellutto bedacht. Daarvoor werd de hulp ingeroepen van interieurstylist Robert Exoo. Samen weet je meer.

Alles op voorraad
Voor het komende jaar is Lens zoals gezegd positief gestemd. "De agenda's zijn wel wat leger bij winkeliers, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Bovendien hebben wij 100% voorraad, dus dan zijn we in het voordeel. Ik zie nog genoeg kansen. Als specialist trekken zij toch wel hun klanten. Als je ziet hoeveel woninginrichters er inmiddels zijn met de meest prachtige winkels en de juiste verlichting... 
Het is niet voor niks dat met name winkels die op prijsvechtersniveau zitten, extra moeite hebben personeel te werven. Want wie wil er nog in zo'n tl-winkel werken? Wat dat betreft is de woninginrichtersbranche over de hele linie naar een hoger niveau getild."

"Als Interfloor hebben we alles op voorraad", vervolgt Lens. "Dus al je iets bestelt dan staat Verhoek Transport al snel bij je op de stoep. Het zou fijn zijn als iedere winkelier op tijd de goederen laat bezorgen en altijd een hoekje vrij houdt waar de spullen gezet kunnen worden", wil hij nog gezegd hebben.

Nieuwigheden
Tot aan de zomer heeft Interfloor veel nieuwigheden in de pipeline zitten. Op InCoDa liet het bedrijf al verschillende vloerbedekkingen zien die nog in de markt moeten worden gezet. Naast uitbreiding in de DYNAMIC collectie ook in tapijt vernieuwingen. "De Solution Dyed tapijtkwaliteiten hebben de toekomst, we komen dit voorjaar op 35 SDN kwaliteiten. Deze productiemethode wordt in een bewerking geproduceerd en biedt dus qua energieverbruik veel voordeel. Tapijt van dit door-en-door geverfde garen is daarnaast niet alleen gebruiks- en onderhoudsvriendelijk, maar dankzij de kleurvastheid behoudt deze vloerbedekking ook nog eens vele jaren zijn schoonheid."

Meer informatie:
Interfloor Tapijt Vinyl Project 
Adelaarstraat 6
8064 AH Zwartsluis
tel: 038-3866222
info@interfloor.nl  
www.interfloor.nl