Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Veldeman Group neemt 300 Franse winkels over

Veldeman Group, met hoofdzetel in Oudsbergen en bekend in Nederland en België voor hun beddingmerk Velda, is sinds lange tijd stille partner bij een Franse bedspecialist. Dit netwerk van winkels omvat +/- 300 beddenspeciaalzaken in Frankrijk. Op 24 oktober 2022 droeg oprichter Pierre Elmalek de merken Maison de la Literie, L’Univers du Sommeil en Tousalon over aan zijn historische partner Veldeman Group. Marc Veldeman werd op 24 oktober 2022 de nieuwe voorzitter en zijn schoonzoon Philip Daenen werd benoemd als algemeen directeur. Dat meldt Veldeman Group in een persbericht.


Een van de 300 winkels van La Literie.

Het ontstaan van een partnership
Opgericht door Valère Veldeman in 1954, ontwikkelde Veldeman zich in België en vervolgens internationaal. In de jaren 70 ontdekte Pierre Elmalek op een beurs de lattenbodems en latexmatrassen van Veldeman. Deze producten waren al goed ingeburgerd in de noordelijke Europese landen, maar in Frankrijk waren ze weinig bekend. Elmalek zag hierin heel wat potentieel en vormde de start van de samenwerking tussen Elmalek en Veldeman. Met de bouw van een fabriek in Autun, Frankrijk, en een exclusieve samenwerking in Frankrijk, bloeiden beide bedrijven verder. In 2012 nam Veldeman Group 50% van het kapitaal van Maison de la Literie over dat toen 250 winkels telde. Na verdere strategische investeringen telt het merk nu 300 winkels waarvan er ongeveer 30 in eigen beheer worden uitgebaat.


Philip Daenen en Marc Veldeman.

Verticale integratie
Pierre Elmalek en Veldeman Group, die in 2015 meerderheidsaandeelhouder werd van Maison de la Literie, werkten aan een plan om in 2020 aan de familie Veldeman te verkopen gezien het gebrek aan opvolging binnen de familie Elmalek. In 2020 ontstond het idee van een herkapitalisatie en ging Pierre Elmalek op zoek naar een externe investeerder. In 2022 was deze nog niet gevonden. Na beraad besloot Pierre Elmalek Maison de la Literie uiteindelijk over te dragen aan Veldeman Group om de continuïteit te verzekeren, ook rekening houdend met de financiële steun die Veldeman in de loop der jaren heeft verleend.

“We zijn ervan overtuigd dat een dergelijk geïntegreerd model, van fabrikant tot eindverdeler, zinvol is, zowel voor de toekomst van Veldeman als voor de toekomst van deze Franse merken. Het zal ons als groep niet alleen sterker maken, maar ons ook dichter bij onze eindklanten brengen”, aldus Marc Veldeman. "We keren terug naar de fundamenten van ons partnerschap dat in 2012 van start ging. Een synergie tussen een fabrikant die zijn producten uitsluitend verkoopt binnen een distributienetwerk dat in heel Frankrijk aanwezig is", besluit Marc Veldeman.

Deze verticale integratie heeft enkel betrekking op de Franse markt en zal beperkt blijven tot het Franse grondgebied. In alle andere landen, waaronder België, Nederland, Duitsland, Luxemburg, Noord-Europa en Spanje, blijft de samenwerking met een uitgebreid netwerk van zelfstandige retailpartners als leverancier van de merken Velda en Fylds’ behouden.


Filiaal Maison de la Literie instore.

Derde generatie Veldeman aan zet
Ook de derde generatie Veldeman in het bedrijf, dochter Valerie en schoonzoon Philip Daenen, spelen een belangrijke rol in deze overname. “Ik heb zelf het bedrijf van mijn vader verder vorm gegeven en ik ben blij dat mijn dochter en schoonzoon mee aan het roer zitten. Zij zijn de nieuwe generatie die de hedendaagse consument beter begrijpt. De maatschappij verandert snel en daar moeten we op anticiperen. Detailhandelaren moeten bijvoorbeeld meer aanwezig en effectiever zijn in de digitale wereld om hun klanten te behouden en om nieuwe klanten te winnen. Duurzaamheid is een ander essentieel onderwerp waar we zwaar op inzetten. Dit betreft producten, maar ook organisatie, personeel, energie, vervoer, welzijn op het werk, enzovoort”, vertelt Marc Veldeman.

Ter gelegenheid van de Algemene Vergadering, in combinatie met de Esprit Meuble beurs in Parijs, heeft Philip Daenen de visie en ambities van de nieuwe groepsdirectie gedeeld. Het is niet  Veldemans strategie om alles te revolutioneren, maar om de dingen voorzichtig te laten evolueren, met overleg en uitwisseling. “Zoals we op internationaal niveau en in vele sectoren hebt gemerkt, wint deze verticale integratie 'fabrikant-distributeur' vandaag de dag aan kracht. Onze groep, die in 2012 een voorloper was, is vandaag nog steeds leider in het gespecialiseerde segment, maar dat moet zo blijven. En om dit te doen, moeten we nu versnellen”, aldus Philip Daenen. “Enkel zo kunnen we onze groep en onze merken blijven laten groeien. Deze synergieën zullen een positieve invloed hebben op onze positie op de Europese beddingmarkt.”

Meer informatie:
Veldeman Group
Industrieweg-Noord 1155
BE-3660 Oudsbergen
+32(0)89 36 66 60
[email protected]
www.veldeman.com

Publicatiedatum: