Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Detailhandel zet ruim 4 procent meer om in oktober

Keukens en vloeren in de plus, wel iets lagere omzet meubels en woninginrichting

De detailhandel heeft in oktober 4,2 procent meer omgezet dan in oktober 2021, meldt het CBS. Het verkoopvolume was echter 5,2 procent lager. De omzet van de foodsector groeide met 7,8 procent, die van de non-foodsector met 1,7 procent. Daarnaast is online 4,2 procent meer omgezet dan een jaar eerder.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in oktober. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 2,9 procent hoger dan in oktober 2021.



Omzet non-foodwinkels bijna 2 procent hoger
De omzet van de non-foodwinkels groeide in oktober 2022 met 1,7 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 6,7 procent lager dan een jaar eerder.

Winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren), drogisterijen, winkels in recreatieartikelen en winkels in kleding hebben in oktober meer omgezet dan in oktober 2021. Daarentegen hebben winkels in consumentenelektronica en witgoed, winkels in schoenen en lederwaren en winkels in meubels en woninginrichting in oktober minder omgezet.



Online 4,2 procent meer omgezet
De online omzet was in oktober 4,2 procent hoger dan in oktober 2021. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 1,6 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), groeide met 7,5 procent. De online omzet van winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen, winkels in consumentenelektronica en kledingwinkels lag in oktober 2022 hoger dan in oktober 2021. De omzet van winkels in overige non-foodartikelen lag in oktober 2022 lager dan een jaar eerder.

Publicatiedatum: