Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Modint en ImpactBuying werken aan transparante toekomst in textielbranche

Modint en ImpactBuying hebben de handen ineen geslagen om meer transparantie in de kleding- en textielsector te creëren. Met deze ambitie hebben ze een tool ontwikkeld met de kennis en know-how van Modint op het gebied van kleding en textiel, en met de jarenlange ervaring van ImpactBuying op het gebied van ketens in kaart brengen en het ophalen van ESG assured data. Met deze samenwerking is het gemakkelijker om efficiënt toeleveringsketens in kaart te brengen, duurzaamheidsdata op te halen en de CO2 footprint te berekenen met de bAwear tool, door middel van de vragenlijst daarvoor in het platform.

De mode- en textielindustrie bestaat vaak uit complexe toeleveringsketens. Door een aanzienlijk aantal leveranciers, productie die vaak ver weg is en kledingstukken bestaande uit meerdere materialen met verschillende behandelingen, nemen de risico’s in de branche toe. Zo kunnen mensenrechten, dierenwelzijn en milieu in het geding komen. Daarom zijn er steeds meer (inter)nationale initiatieven die bedrijven oproepen om niet alleen te weten wat de risico’s in de toeleveringsketen zijn, maar in plaats daarvan ze te beperken en positieve impact te creëren. Er is behoefte aan een eenvoudige en schaalbare manier om de toeleveringsketens transparant te maken en risico’s te beoordelen, maar ook om te weten dat je voldoet aan de nationale en Europese wetgeving.

Daarom hebben Modint en ImpactBuying de kennis van Modint in het platform van ImpactBuying gedigitaliseerd, zodat mode- en textielbedrijven door middel van een speciale configuratie gebaseerd op de Bill of Materials, door het platform worden begeleidt. In het systeem zitten geïdentificeerde risico’s op locatie, product en component niveau, waardoor vragenlijsten automatisch getriggerd worden zodra de keten in kaart gebracht wordt. Alle gegevens worden geverifieerd, up-to-date gehouden en opgeslagen in het platform en kunnen vervolgens gebruikt worden om te rapporteren en te acteren. De tool maakt het mogelijk voor kleding- en textielbedrijven om hun impact te meten op belangrijke duurzaamheidscriteria, zoals milieu en sociale risico’s. Daarnaast weet je zeker dat je voldoet aan internationale en nationale wetgevingsrichtlijnen en is het duidelijk welke vragen je waar in de keten moet stellen.

Reacties
Miriam Geelhoed, Senior Consultant van Modint: “Met internationale wetgeving op het gebied van verantwoord ondernemen, zoals de CSRD en CSDD, wordt het belang van de juiste data steeds groter. Het is niet meer de vraag of je je keten in kaart moet brengen, maar hoe en waar je begint en bij wie je welke data kunt opvragen. Het kunnen beschikken over betrouwbare data is cruciaal voor de Ecodesign verordening. In de door de EU voorgestelde maatregelen spreekt men bijvoorbeeld over een productpaspoort welke informatie bevat over het product, waaronder de impact op het milieu. Bij Modint kunnen we daar in ondersteunen en helpt de samenwerking met ImpactBuying om risico- en issuemanagement te doen.”

Rens Tap, Kledingeconoom van Modint: “Kleding- en textielbedrijven moeten hun data op orde zien te krijgen. Dat geldt richting de verkoopmarkt als je denkt aan e-commerce, maar nu nog sterker in de aanvoerketens. Een uitgebreide verifieerbare datastroom zal de goederenstroom vergezellen en dat vraagt veel van een organisatie.”

Leontien Hasselman-Plugge, Co-CEO van ImpactBuying: “Als marktleider in de voedselindustrie op geverifieerde leveranciers- en productdata, zijn wij steeds op zoek naar de juiste partnerschappen. Om vervolgens transparantie te creëren in de textiel- en kledingbranche voelde als een logische stap, en er is geen betere partner om dit mee te doen dan Modint. De consument van nu wil weten waar hun kleding vandaan komt, en wij kunnen dit samen in kaart brengen.”



Meer informatie:
Modint
www.modint.nl

Publicatiedatum: