Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Dit zijn de groeikansen voor de B2B wholesale op het gebied van E-commerce'

Dirk Mulder van ING Business Banking mocht laatst tijdens Emerce Digital Whelesale iets vertellen over de groeikansen voor de B2B Wholesale op het gebied van E-commerce. 


"Tijdens de coronapandemie zijn de online verkopen in een stroomversnelling geraakt. Niet alleen in de B2C-markt, maar zeker ook in de B2B-markt. De verwachting is dat de transitie naar een omnichannel verdienmodel in de groothandel de komende jaren zal doorzetten.

Feitelijk heeft de opkomst van e-commerce groothandelsorganisaties kwetsbaar gemaakt. De macht in de keten dreigt te verschuiven doordat fabrikanten dankzij e-commerce tegenwoordig rechtstreeks kunnen leveren aan de afnemer, zonder tussenkomst van de groothandel. Een aantal fabrikanten doet dit ook. De kracht van de groothandel zit echter in de collecterende functie. Omdat de groothandel een breder pakket van producten kan aanbieden dan een fabrikant wordt de waardeketen efficiënter. Het is immers makkelijker zaken doen met één partij die alles kan leveren, dan met twee of drie verschillende fabrikanten. Dit geldt zowel voor online als offline verkopen.

B2B e-commerce heeft nog voldoende groeipotentie, aangezien het aandeel online B2B verkopen, met circa 12% van de omzet, in de groothandel nog in de kinderschoenen staat. Naar verwachting kan B2B e-commerce de komende jaren verder doorgroeien tot 25% tot 30% van de totale omzet, afhankelijk van de sector. Het zal echter nooit de omvang van de B2C-markt evenaren, omdat de B2B-markt complexer is. Zo is er doorgaans sprake van een zeer uitgebreid assortiment aan producten wat zorgt voor een diversiteit aan data. Zakelijke klanten gaan niet altijd voor de laagste prijs, maar hechten belang aan een goede kwaliteit en snelle levering. Terwijl juist het logistieke proces vaak lastiger is in de B2B-markt", aldus Dirk.

Bron: Dirk Mulder

Publicatiedatum: