Veel consumenten doen online aankopen zonder eerst de betrouwbaarheid van de webshop te checken. Dat terwijl vooral aankopen bij onbekende webshops niet zonder risico’s zijn. Dit signaleren de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC), de Fraudehelpdesk en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie. Deze organisaties roepen samen op tot het vooraf checken van onbekende webshops. Vandaag start een campagne met als boodschap: Ken je de webshop nog niet? Eerst reviews checken, dan bestellen.
Al deze organisaties krijgen veel meldingen van consumenten die een online aankoop doen en daarna tegen problemen aanlopen. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat 50% van de consumenten afgelopen jaar een probleem had met een online aankoop. De aankoop werd bijvoorbeeld later dan beloofd geleverd, er was iets mis met de producten, ze ontvingen iets anders dan ze bestelden of helemaal niets.
Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM: “Problemen met online aankopen staan bij al deze organisaties in de top 3 van meldingen of aangiftes. Veel problemen die we zien, zijn te voorkomen als consumenten vóóraf de webshop checken. Daarom slaan we nu de handen ineen om consumenten erop te wijzen dat ze, zeker bij onbekende webshops, reviews moeten checken voordat ze bestellen. Dat kan achteraf veel gedoe schelen.”
Onbekende webshop? Eerst reviews checken, dan bestellen
Uit het onderzoek blijkt ook dat ruim 59% van de consumenten het afgelopen jaar iets bij een voor hen onbekende webshop kocht: een webshop waar ze niet eerder hadden gekocht of van hadden gehoord. Consumenten schatten de risico’s van het winkelen bij een onbekende webshop hoger in dan wanneer zij winkelen bij een bekende webshop, maar gedragen zich nauwelijks anders. Bij een bekende webshop checkt 43% van de consumenten reviews voordat ze iets bestellen. Bij een onbekende webshop is dit nauwelijks hoger, slechts 55%. En dit percentage moet veel hoger, vinden de samenwerkende organisaties.
Abonneren
Vacatures
- Accountmanager Oost Nederland | Cedeko
- Marketeer - vakevents InCoDa & Trendz | Easyfairs Nederland
- Filiaalmanager Wilrijk | Plinten en Profielen Centrale
- Sales Manager (M/V) (regio Vlaanderen) | Dutch Wall Decor
- Commercieel Technisch Adviseur | F. Ball and Co. Ltd
- Commercieel administratief medewerker | Cobra Art Company
- Commercieel medewerker buitendienst regio Zuid (M/V) (regio Brussel & Wallonië) | interstil Benelux
- Assistant Category Manager | Rogon Products
Weer
Oproep van Autoriteit Consument & Markt aan online shoppers
'Aankopen bij onbekende webshops risicovol'
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-12-01 Comafin Groep sluit partnership met Nobel Capital Partners
- 2023-12-01 Inspirerende Retailtour door Parijs met Carin Frijters van RetailTheater
- 2023-12-01 'Nieuwe samenwerking tilt duurzaam transport naar topniveau'
- 2023-12-01 45 jaar geleden opende IKEA eerste winkel in Nederland
- 2023-12-01 25 jaar verbonden aan Doelbeek Interieur
- 2023-12-01 Ketendoorbraakproject circulair plaatmateriaal goedgekeurd
- 2023-12-01 In 2024 past de wereldeconomie zich aan een nieuwe realiteit aan
- 2023-12-01 Jaga als eerste afgiftesysteem in de Nationale Milieudatabase
- 2023-12-01 Negen Nederlandse bedrijven samen op IMM in inspiratiepaviljoen ‘Verweven in Design’
- 2023-11-30 ING: economie terug naar bescheiden groei
- 2023-11-30 Europees Parlement stemt voor 'recht op reparatie'
- 2023-11-30 Nieuwe cao voor doe-het-zelfmedewerkers
- 2023-11-30 5 procent meer passanten in de winkelstraten
- 2023-11-30 Trends en innovaties op imm cologne 2024
- 2023-11-29 Ex-Xenos topvrouw aan het roer bij retailketens Leen Bakker en Kwantum
- 2023-11-29 IKEA raakt Chief Digital Officer kwijt aan C&A