Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Beter Bed, Beddenreus, Leen Bakker, Goossens, Jysk, Swiss Sense

Tal van interieurwinkels gaan in de fout

Om nepaanbiedingen tegen te gaan komt er een nieuwe wet. De Consumentenbond zocht uit of winkels zich al aan de nieuwe wetgeving houden. Dat doen ze lang niet allemaal. En een aantal winkels was zelfs niet op de hoogte van de nieuwe wetgeving.



Een maand lang noteerde De Consumentenbond de prijzen van de 100 grote winkels. De meeste winkels zijn voortvarend en passen de nieuwe wet al toe. "Bij 12 winkels vonden wij nog meerdere aanbiedingen die vlak voor de aanbieding in prijs waren verhoogd." Deze winkels passen de nieuwe wet nog niet toe:

  • Beter Bed
  • Beddenreus
  • Leen Bakker
  • Goossens
  • Jysk
  • Xenos
  • MediaMarkt
  • Swiss Sense
  • Electro World
  • ICI Paris XL
  • Dekbeddiscounter
  • Oppo

Dit zijn de nieuwe regels
Een van-prijs moet voortaan de laagste prijs zijn die de verkoper 30 dagen voorgaand aan de aanbieding heeft gebruikt. De prijs voor een aanbieding een week verhogen en vervolgens weer verlagen mag dus niet meer. De nieuwe wet gaat begin 2023 in.

Is de ‘van-prijs’ naast het product een andere prijs? Bijvoorbeeld de adviesprijs van de leverancier? Dan moet dit voor de klant meteen duidelijk zijn. De adviesprijs moet dan de laatst bekende adviesprijs zijn. Maar daar gaan winkels soms de fout mee in.

Opeenvolgende prijsverminderingen
Voor ‘opeenvolgende prijsverminderingen’ is er een uitzondering. Voor seizoensartikelen die maximaal 1 jaar te koop zijn is dit begrijpelijk. Zo mag een winterjas die aan het begin van het seizoen €100 kostte, bij de eerste afprijzing €80 en daarna €40, ‘met 60% korting’ verkocht worden. Maar nu geldt de uitzondering ook voor een televisie of een bank die 3 jaar geleden €1999 kostte en al 2 jaar lang €999. "Voor producten die al langer op de markt zijn vinden wij dat niet logisch. Hier zou bijvoorbeeld een maximum termijn van 1 jaar voor moeten gelden", aldus De Consumentenbond.

Bron: De Consumentenbond

Publicatiedatum: