Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Markdata.nl: Dit zijn de trends in tafellampen

Uit een analyse van marktdata.nl op het gebied van tafellampen blijkt dat vintage en design tafellampen een toenemende populariteit genieten. Qua materiaal doet glas het erg goed, maar de rookglas rage is wel voorbij. Qua productontwikkeling is de oplaadbare, draadloze tafellamp erg in trek. Opkomende kleuren zijn beige en rood.

Marktdata.nl heeft het Nederlandstalige zoekverkeer over tafellampen in de Google zoekmachine onderzocht over de afgelopen vier jaar in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften.


Tafellampen van Expo Trading Holland. FOTO ETH

Groei online zoekvolume naar tafellampen
Het zoekvolume van zoekopdrachten gerelateerd aan tafellampen is geanalyseerd over de afgelopen vier jaar, over de periode augustus 2018 tot en met juli 2022. Allereerst is een database van gerelateerde zoekopdrachten samengesteld op het gebied van verlichting. Deze is tot stand gekomen volgens het algoritme van Google dat de gerelateerde zoekopdrachten van verlichtingsproducten bepaalt. Vervolgens heeft marktdata.nl alle zoekopdrachten op het gebied van tafellampen geanalyseerd. Uiteindelijk resulteerde dit in een database van ruim 2.000 verschillende zoektermen met ruim 8,7 miljoen uitgevoerde zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar.

Uit een analyse van de database blijkt dat het zoekvolume naar tafellampen in het eerste coronajaar (2020) met maar liefst 77 procent is toegenomen. In het jaar 2021 nam het zoekvolume met 13 procent toe en in de eerste zeven maanden van het lopende jaar 2022 is het zoekvolume met 17 procent afgenomen. Dat is ook niet zo gek na de extreem sterke groei in het begin van de corona pandemie.

Hanglamp het meest gezocht
Uit de totaaldatabase van zoekopdrachten op het gebied van verlichting blijkt dat de hanglamp het meest wordt gezocht. Daarnaast zoekt de consument veel naar plafondlampen, tafellampen, wandlampen en vloerlampen/staande lampen.



Januari en vierde kwartaal belangrijkste maanden
Eerst kijken we naar de maanden van het jaar. In welke periode van het jaar wordt er het meest gezocht naar tafellampen en hoe sterk is die piek? Hiervoor is het zoekvolume van de zoekopdrachten naar tafellampen over de afgelopen vier jaar per maand geanalyseerd. Hierbij is gemeten hoe groot het zoekvolume-aandeel per maand is over de afgelopen vier jaar. Indien er iedere maand evenveel wordt gezocht, dus gelijkmatig over het hele jaar verdeeld, dan zou het maandelijkse aandeel in het zoekvolume 8,3% zijn (100%/12 maanden).

Onderstaand figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar. Daaruit valt af te lezen dat het zoekvolume naar tafellampen een sterke piek kent in januari en het vierde kwartaal. In de maand januari wordt er het meest gezocht naar tafellampen. Deze maand vertegenwoordigt 14 procent van het jaarlijkse zoekvolume. In de zomer wordt er logischerwijs relatief weinig gezocht op het gebied van tafellampen.



Trends in woonstijlen: vintage en design tafellampen zijn groeimarkten
Wat zijn de actuele trends in woonstijlen op het gebied van tafellampen? Daarvoor heeft marktddata.nl een model ontwikkeld waarbij de marktomvang en de bewegingen in de markt qua populariteit in één figuur worden weergegeven.

Onderstaand figuur geeft de posities weer van de belangrijkste woonstijlen aan het eind van juli 2022. De grootte van het bolletje geeft de relatieve omvang weer van de desbetreffende woonstijl in het online zoekverkeer naar tafellampen. Hoe meer een woonstijl bovenin het figuur staat afgebeeld, des de sterker de relatieve groei van het zoekvolume was in de eerste zeven maanden van 2022 (dus ten opzichte van de andere woonstijlen). Hoe meer een woonstijl rechts in het figuur staat, des te positiever de relatieve groeiontwikkeling is. Rechts van de y-as duidt op een relatief versnellende groei, links van de y-as betekent een relatief afnemende groei. Kortom, hoe groter het bolletje en des te meer rechts bovenin in het figuur, des te gunstiger de marktverwachting van de woonstijl is. De ervaring leert dat de relatieve omvang van het zoekvolume en de relatieve groei in de loop der tijd minder sterk fluctueren dan de relatieve groeiversnelling. De relatieve groeiversnelling zal namelijk niet ieder jaar versnellend kunnen zijn. Na een jaar van relatief sterke groei is de kans groot dat in het daarop volgende jaar de groei minder sterk versnelt omdat deze wordt vergeleken met de versnelling in het voorgaande jaar.

Uit bovenstaand figuur blijkt dat de vintage en design woonstijlen ten opzichte van de andere woonstijlen een gunstige positie innemen qua ontwikkelingen in het zoekvolume. Deze twee woonstijlen kennen de sterkste relatieve groei van het zoekvolume en de sterkste relatieve groeiversnelling. Voor de industriële woonstijl is de situatie tamelijk ongunstig; deze woonstijl kent de laagste relatieve groei en ook een lage relatieve groeiversnelling ten opzichte van de andere woonstijlen. Toch is de industriële woonstijl nog altijd wel de meest gezochte woonstijl in relatie tot tafellampen (het bolletje van industrieel in het figuur is het grootst).

Kleuren: zwart en goud domineren, maar beige en rood in opkomst
Onderstaand figuur toont de marktontwikkelingen op het gebied van tafellampen qua populaire kleuren. In het figuur zijn de tien meest gezochte kleuren opgenomen op het gebied van tafellampen. De termen zilver en goud zijn in de analyse als kleur verwerkt, dus niet als materiaalsoort.

Zoals ook bij veel andere woondecoratie-artikelen zijn de kleuren zwart en goud overheersend bij tafellampen. Uit bovenstaand figuur blijkt dat met name beige en rood ten opzichte van de andere kleuren een gunstige positie innemen qua ontwikkelingen in het zoekvolume. Deze kleuren kennen de sterkste relatieve groei van het zoekvolume en de sterkste relatieve groeiversnelling. Dit geldt in iets mindere mate ook voor de kleur bruin. Maar qua omvang in het geheel aan kleuren zijn beige, rood en bruin nog wel kleine marktsegmenten. Voor roze is de situatie tamelijk ongunstig; roze kent zowel de laagste relatieve groei als de laagste relatieve groeiversnelling ten opzichte van de andere kleuren.

Materialen: glas populair, maar rookglas weer op zijn retour
Onderstaand figuur toont de marktontwikkelingen op het gebied van tafellampen qua populaire materialen. In het figuur zijn de tien meest gezochte materiaalsoorten opgenomen op het gebied van tafellampen.

Uit bovenstaand figuur blijkt dat glas zowel het meest gezochte materiaalsoort is als ook ten opzichte van de andere materialen een gunstige positie inneemt qua ontwikkeling van het zoekvolume. Glas kent zowel de sterkste relatieve groei van het zoekvolume en de sterkste relatieve groeiversnelling. Voor bamboe is de situatie ongunstig; bamboe kent zowel de laagste relatieve groei als de laagste relatieve groeiversnelling ten opzichte van de andere materiaalsoorten. Ook voor de materiaalsoorten rookglas, messing, riet en rotan zijn de vooruitzichten ongunstig. Rookglas en rotan waren in het jaar 2020 nog de sterkste groeiers qua materiaalsoorten van tafellampen, maar lijken nu al weer over de hype-top heen te zijn.

Explosieve groei oplaadbare tafellamp
Naast de analyse van woonstijlen, kleuren, materialen en merken en winkelformules is er tevens verder gekeken naar de ontwikkeling van het zoekvolume van andere gerelateerde specifieke productkenmerken. Daarbij komt één productkenmerk extreem sterk naar voren, te weten de oplaadbare tafellamp. Terwijl het zoekvolume van tafellampen dit jaar met 17 procent is afgenomen in de eerste zeven maanden, laat de oplaadbare tafellamp een groei zien van +58 procent. En dat terwijl ook in de voorgaande twee jaar de oplaadbare tafellamp een sterke groei doormaakte van +101 procent in het jaar 2020 en +68 procent in het jaar 2021. Ook de zoektermen “draadloos” en “zonder snoer” kennen een sterke groei in het zoekvolume.

Bronnen: Verlichting Trendmonitor 2021 en Buitenverlichting Marktmonitor 2022.

Meer informatie:
Van Es Marketing Services
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR Almelo 
0546 45 66 62
06-24207401
info@marktdata.nl     
www.marktdata.nl

Publicatiedatum: