Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marktdata.nl onderzoekt zoekverkeer naar tafellampen in Google

Consument zoekt vaker tafellamp bij bepaalde winkelformule

Uit een analyse van het online zoekverkeer naar tafellampen blijkt dat de consument steeds vaker een tafellamp bij een bepaalde winkelformule zoekt dan van een specifiek merk. Men zoekt het meest naar een tafellamp van Ikea of Kwantum. Van de merken weet Philips Hue zich nog het beste te handhaven.

Marktdata.nl heeft het Nederlandstalige zoekverkeer over tafellampen in de Google zoekmachine onderzocht over de afgelopen vier jaar in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften.

Merken en winkelformules in kaart gebracht
Wat zijn de actuele trends in merken en winkelformules op het gebied van tafellampen? Daarvoor heeft marktddata.nl een model ontwikkeld waarbij de marktomvang en de bewegingen in de markt qua populariteit in één figuur worden weergegeven.

Het figuur geeft de posities weer van de belangrijkste merken en winkelformules aan het eind van juli 2022. De grootte van het bolletje geeft de relatieve omvang weer van het desbetreffende merk of winkelformule in het online zoekverkeer naar tafellampen. Hoe meer een merk of winkelformule bovenin het figuur staat afgebeeld, des de sterker de relatieve groei van het zoekvolume was in de eerste zeven maanden van 2022 (dus ten opzichte van de andere merken en winkelformules). Hoe meer een merk of winkelformule rechts in het figuur staat, des te positiever de relatieve groeiontwikkeling is. Rechts van de y-as duidt op een relatief versnellende groei, links van de y-as betekent een relatief afnemende groei. Kortom, hoe groter het bolletje en des te meer rechts bovenin in het figuur, des te gunstiger de marktverwachting van het merk of de winkelformule is. De ervaring leert dat de relatieve omvang van het zoekvolume en de relatieve groei in de loop der tijd minder sterk fluctueren dan de relatieve groeiversnelling. De relatieve groeiversnelling zal namelijk niet ieder jaar versnellend kunnen zijn. Na een jaar van relatief sterke groei is de kans groot dat in het daarop volgende jaar de groei minder sterk versnelt omdat deze wordt vergeleken met de versnelling in het voorgaande jaar.

Onderstaand figuur toont de marktontwikkelingen op het gebied van tafellampen qua populaire merken en winkelformules. In het figuur zijn de tien meest gezochte merken en winkelformules opgenomen op het gebied van tafellampen. Philips en Hue staan apart vermeld als merk. Merken en winkelformules die net buiten de top-10 vallen zijn Tiffany, Zuiver, Marktplaats, HK Living, Artemide, Fonq en Riviera Maison.

Uit bovenstaand figuur blijkt dat met name Karwei, Action, Ikea en Gamma ten opzichte van de andere merken en winkelformules een gunstige positie innemen qua ontwikkelingen in het zoekvolume. Deze winkelformules kennen de sterkste relatieve groei van het zoekvolume en de sterkste relatieve groeiversnelling. Voor de merken Lucide en Eglo is de situatie tamelijk ongunstig; beide merken kennen een lage relatieve groei en een lage relatieve groeiversnelling ten opzichte van de andere merken en winkelformules. In zijn algemeenheid kan ook worden gesteld dat winkelformules het lijken te winnen van merken. Het meest wordt er gezocht naar een tafellamp van Ikea. Kwantum staat qua zoekvolume op de tweede plaats.

Tafellampen uit de inspiratiefolder van Karwei.

Bron: Marktdata.nl

Publicatiedatum: