Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
215 exposanten tonen nieuwste collectie op succesvolle beurs

Meubelfabrikanten krijgen duidelijkheid: Brussel gaat nooit meer schuiven met data

Meubelbeurs Brussel beleeft vandaag, woensdag 9 november, haar laatste dag. Dit jaar had de organisatie de eer om 215 meubelfabrikanten en -leveranciers te verwelkomen. In vergelijking met vorig jaar is dat een toename van 47 exposanten. "Maar wat ons de meeste voldoening schenkt, is het feit dat wij met deze toename onze internationale identiteit verder bevestigen. Een trend die we de komende jaren willen versterken. Dit jaar komen er bijvoorbeeld 7 nieuwe exposanten uit Scandinavië", vertelt algemeen directeur Glenn De Maeseneer.


Thomas Hibert (marketing en communicatie manager) en algemeen directeur Glenn De Maeseneer (rechts) staan de pers te woord.

"Wat het aantal bezoekers betreft, hebben we een status quo geconstateerd wanneer we kijken naar de voorinschrijvingen. Aangezien onze VIP-bezoekers snel reageerden op onze uitnodigingen, verwachten, of hopen wij tenminste, op een lichte stijging van het aantal bezoekers in vergelijking met vorig jaar. Aangezien de meeste van onze bezoekers uit Europa komen, ondervinden we gelukkig niet al te veel last van de huidige internationale conflicten. Maar voor de komende jaren zijn wij ervan overtuigd dat het aantal bezoekers aanzienlijk kan toenemen! We zullen ons richten op nieuwe regio's, mensen die actief zijn op de contract markt, maar willen we ook onze zichtbaarheid verhogen met sterke communicatie doorheen het jaar en het spreiden van nuttige informatie op regelmatige basis", zei De Maeseneer op de maandag gehouden persconferentie. 

Toekomst
Voor de nabije toekomst richt Meubelbeurs Brussel zich op 3 belangrijke aandachtspunten: Realisme, zekerheid en het creëren van een onvergetelijke ervaring voor onze bezoekers. "De Meubelbeurs is altijd een zeer realistische en efficiënte beurs geweest. Enerzijds voor onze bezoekers, die een beurs op 'mensenmaat' kunnen bezoeken waar ze een zeer breed en marktconform aanbod vinden. Anderzijds voor onze exposanten die kunnen deelnemen aan een meer realistische prijs per vierkante meter en gebruik kunnen maken van ons ervaren team voor een efficiënte en dus vlotte organisatie. Wij willen dit element uit het verleden absoluut behouden en versterken!"

Betrouwbaarheid
"De tweede en misschien wel belangrijkste focus: betrouwbaarheid! Juist in deze tijden van crisis, of althans in een periode vol onzekerheden en vragen over de toekomst, wil Brussel een mijlpaal zijn voor de hele sector. Een beurs tot leven brengen betekent niet alleen veel werk voor ons als organisator. Het betekent ook veel voorbereiding en planning voor onze exposanten. Ze moeten ervoor zorgen dat hun volledige team beschikbaar is tijdens de beurs, ze moeten de standbouw organiseren en hopen dat hun leverancier geen personeelstekort of volzet agenda heeft. Ze moeten er ook voor zorgen dat de nieuwe collectie op tijd klaar is. En dit alles moet passen in het marketingbudget dat al maanden tevoren is vastgelegd.

Exposanten, maar ook aankopers en alle andere belanghebbenden moeten weten dat wanneer ze de Meubelbeurs Brussel in hun agenda markeren, deze ook meteen in het marmer gebeiteld staat. Of het nu gaat om een bezetting van 100% of van 60%, we hebben besloten niet te schuiven met data."

Onvergetelijke ervaring
"Last but not least willen we een onvergetelijke ervaring creëren. Mensen moeten de beurs met de glimlach binnenkomen en verlaten met een voldaan gevoel en momenten die ze niet snel zullen vergeten. Vooral in de Benelux wordt onze beurs gezien als de ‘feestdag voor de meubelsector'. We willen dit moment dan ook aangrijpen om relaties te versterken en direct contact te creëren.

Dit jaar kregen al onze VIP-bezoekers, bij wijze van voorproefje, een houten Meubelbeursmunt in hun hotelkamer, die ook aan alle bezoekers bij de ingangen zal worden uitgedeeld om zo de spanning wat op te voeren.  Aarzel niet om hem uit te proberen in een van onze ‘Bubble Drop’ machines naast de VIP-balie net onder dit restaurant", riep Glenn De Maeseneer de aanwezige pers op.

Statistieken
Tot slot nog enkele statistieken:
- 215 exposanten in totaal
- 10 exposanten meer in Brussels By Night in vergelijking met 2021
-  6800 m² standoppervlakte meer dan in 2021

TOP 3: Grootste oppervlakte:
1. MECAM – 1347 m²
2. HTL – 786 m²
3. HIMA, ROM & DE EIKEN ZETEL – 725 m²

TOP 3: Beste standbouw (Uitgereikt door de officiële standenbouwer van de Meubelbeurs – heel subjectief):
1. MOBITEC (Mooiste)
2. MAX DIVANI, PASSE PARTOUT EN ROM (Atijd mooi en gezellig)
3. WIEMANN, WIMEX, LODDENKEMPER, FEMIRA (Meest indrukwekkend)

- Meest noemenswaardige nieuwkomers en terugkerende exposanten zijn: Voglauer, Stooly, Stommen Group (Brafab, Furninova, conform), Key West Bedding, Caso Furniture, M-Line/DBC International, Bijnen, Ada Möbelwerke, CBA Meubles/Demeyere, Cacio, Ultima.

- Meest noemenswaardige afwezigen: LS Bedding, Polipol, Calia Italia, Veldeman Bedding.

Nieuw of terug op de beurs
"Een van de doelen die wij hebben gesteld is het creëren van een platform voor een breder publiek binnen de meubelindustrie, en indien mogelijk uitgerekt over een langere periode", vertelt Thomas Hibert (marketing en communicatie manager).
"We zijn dit jaar al begonnen met het creëren van een nieuw segment: 'Bubble up your Store' is een presentatie van goederen en diensten die voor elke meubelzaak een meerwaarde kunnen betekenen, met de voornaamste focus op de winkelruimte zelf, zowel on- als offline, maar ook voor het bedrijf in het algemeen. De klant van vandaag verwacht niet alleen producten te zien wanneer hij een meubelzaak binnenstapt, want daarvoor heeft hij het internet. De klant van vandaag wil zich welkom voelen, een goede sfeer ervaren, geïnspireerd raken door individuele meubelstukken in een doordachte opstelling, en complete oplossingen ontdekken. Elk zintuig moet op de juiste manier geprikkeld worden. We hebben het over geurmarketing, audio, visuals en directe ondersteuning."

Online en fysiek
"Omdat we veel overeenkomsten zien tussen de winkelruimtes van onze bezoekers en onze beursvloer, willen we graag spontaan antwoord geven op een vraag die iedereen wakker houdt: Hoe zit het met de toekomst van fysieke beurzen in een online wereld? Wel, de hoofdgedachte is eenvoudig: online en fysiek zijn simpelweg onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het volstaat om uw vinger op het scherm van uw mobiele telefoon te zien tikken om te begrijpen wat we bedoelen: de online ruimte is er meestal ter ondersteuning van het fysieke. Slechts zelden vormt een digitale oplossing een volwaardig subsituut voor zijn fysieke tegenhanger. Om het eenvoudig te stellen: Niemand zal ooit zijn of haar achterste op een online bank zetten om de hardheid ervan uit te testen."

"Naast 'Bubble up Your Store' hebben we extra inspanningen geleverd om onze ontwerpers en ontwerpacademies echt in de kijker te zetten. De bezoeker kan zich laten inspireren door de creaties van jonge ontwerpers, die aangevuld worden met de werken van meer ervaren ontwerpers die klaar zijn om hun modellen op de markt te brengen.

Bovendien hebben we ruim van tevoren een oppervlakte in hal 6 voorzien, waar alle fabrikanten van bedden en beddengoed, die zelf niet in hal 6 exposeren, de kans krijgen om hun producten te presenteren aan de aankopers die ze anders tijdens hun bezoek in Brussel mogelijks zouden missen", aldus Thomas. 

"Zoals gezegd geloven wij dat off- en online er zijn om elkaar te ondersteunen. Daarom lanceerden wij dit jaar een nieuwe blog, met nieuwsbrief genaamd 'BRUSSELS FURNITURE afFAIR'. Deze ter vervanging van het u wel bekende BE-magazine. Voor ons is dit een opportuniteit om ook buiten de 4 beursdagen extra visibiliteit te bieden aan onze exposanten. De naam spreekt voor zich: Wat gebeurt er op de Meubelbeurs, en wie is er aanwezig?" |

Meer informatie:
Meubelbeurs Brussel
www.meubelbeurs.be