Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan-Willem van der Meij van Jati&Kebon:

'Het is een compleet andere tak van sport, maar we gaan ons ook richten op de retail'

De afgelopen jaren zijn er bergen verzet in de Belgische plaats Nazareth, in de buurt van Gent. Jati&Kebon, producent van buitenmeubilair, stampte een compleet nieuwe showroom (van 1500 m²), een kantoor en een distributiecentrum (8.000 m²) uit de grond. En vooral dit laatste is bijzonder voor het familiebedrijf. De bouw van het logistieke pand is namelijk het resultaat van een nieuwe strategie binnen het familiebedrijf.


Jan-Willem van der Meij.

"Sinds jaar en dag produceren wij onze meubelen in Azië", legt Jan-Willem van der Meij uit. "Enkel containerhandel deden we. Maar daar is verandering in gekomen." Zo merkten ze bij Jati&Kebon dat de vraag vanuit retailers bleef stijgen. Vlak voor de coronacrisis werd besloten dat ze deze kans niet aan zich voorbij wilden laten gaan. "Ook deze kant van de markt willen we gaan bedienen, ondanks dat het een compleet andere tak van sport is."



Potentie
Ondanks dat deze manier van zaken doen nog in de kinderschoenen staat, ligt het magazijn in Oost-Vlaanderen vol met allerlei outdoor meubelen. "Je hoeft niet per se meer hele containers te bestellen. Per set of product is nu ook een mogelijkheid", zegt Jan-Willem. De core business is en zal sowieso containerhandel blijven." Maar tegelijkertijd zien ze bij Jati&Kebon, dat teak en tuin betekent, veel potentie in de nieuwe supply chain.



Zichtbaarheid
Dit is de reden dat mensen het Vlaamse bedrijf vaker tegen zullen komen op internationale beurzen. "We investeren in zichtbaarheid om onze naamsbekendheid te verhogen. Vandaar dat Jati&Kebon deel zal nemen aan verschillende events." Hiermee doelt Jan-Willem op de Stockholm Furniture Fair en Maison&Objet. Zo maakte de onderneming haar debuut op de beurs in Parijs. "Het is een proces, dat jaren kan gaan duren. Toch zijn de eerste signalen positief. Bezoekers van de stand reageerden alvast erg enthousiast."



Geen gas terug
Ondanks dat Jati&Kebon een inhaalslag aan het maken is, op het gebied van zichtbaarheid, is het al jaren een gevestigde naam in de branche. De in 1976 opgerichte onderneming heeft in totaal drie eigen fabrieken in China en Indonesië. In totaal werken er dagelijks meer dan 350 mensen voor Jati&Kebon, dat zowel een eigen collectie, private label als white label produceert.



Vanuit de productielocaties en sinds kort vanuit België, worden de outdoor meubels naar meer dan 30 landen over heel de wereld verzonden. En bij Jati&Kebon zijn ze niet van plan het rustiger aan te doen. "Sinds dit jaar is de derde fabriek gestart, zodat we nog meer capaciteit hebben. We verwachten de komende vijf jaar namelijk weer een flinke groei", stelt Jan-Willem, "Daarom zijn we ook op zoek naar capabele mensen met ervaring, die ons team kunnen versterken."



Meer informatie:
Jati&Kebon
Nijverheidstraat 3
9810 Nazareth
www.jati-kebon.com