Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Christof Vermeersch, CEO van het herrezen Calcutta:

"Ik geloof in een mooie toekomst voor ons binnen de interieurtextielbranche"

Het verschil tussen de Calcutta Home Fashion Group in 2019 en van dit moment is een verschil van dag en nacht. Drie jaar geleden dreigde er een sluiting door financiële nood. Vandaar dat de plannen gewijzigd moesten worden. Christof Vermeersch, die meer dan 20 jaar ervaring in de textielbranche heeft, werd de nieuwe CEO en begon de transformatie in goede banen te leiden. Zo kocht hij de aandelen van een Britse-Emiraatse onderneming en gooide het roer om. Dit was het begin van een nieuw tijdperk.


Bruno Derumeaux (mede-eigenaar Annabel), Christof Vermeersch (CEO Calcutta) en Kylian van der Have (creative director Mublo).

"Ik geloof dat er een mooie toekomst mogelijk is voor onze groep binnen de interieurtextielbranche", vertelt Christof opgewekt. "Tegelijkertijd zijn er veel uitdagingen. Daarom zijn strategische samenwerkingen van cruciaal belang." En woord werd al snel bij daad gevoegd (medemogelijk gemaakt door Saffelberg Investments). Binnen een relatief korte periode fuseerde de onderneming met de bedrijven Annabel, Mublo, Interspinning en House of Novalin. Echter behoudt elk merk zijn identiteit.


Binnenzonwering.

Wiel uitvinden of fuseren?
De ene fusie na de andere, maar de kans is groot dat het hier niet bij blijft. "Ook nu zijn we nog op zoek naar specialistische bedrijven", legt Christof uit. Hij wil het wiel niet uit hoeven vinden, als hij ook in zee kan gaat met partijen die de nodige kennis al in handen hebben. "Gespecialiseerde bedrijven zijn vaak eigenaar van de nieuwste ontwikkelingen en octrooien, die ingezet kunnen worden voor de hele groep." Op deze manier wil Calcutta twee verschillende disciplines samenbrengen: technische textiel en design.


Geweven akoestische muurbekleding.

Alles in één
Los van de kennis en de garens die gedeeld kunnen worden, hebben de overnames nog een groot voordeel. "We zijn een one-stop-shop geworden voor interieurarchitecten, doordat we een allround assortiment aan kunnen bieden", legt creative director Kylian van der Have uit. Hiermee doelt hij op het aanbod stoffen voor meubelen, gordijnen, decoratie, wandbekleding en tapijten. "Zo hoeft een klant geen contact te onderhouden met vijf verschillende leveranciers. Eén is genoeg. We bieden het allemaal aan."


Geweven design tapijt.

Vreemde eend in de bijt
Ook het nieuwe label Mublo heeft hier aan bijgedragen. Dit is één van de meest recente projecten binnen de interieurtextielgroep. Vorig jaar, nog voor de overname van Calcutta, is Annabel aan de slag gegaan met het lifestyle-concept. Mublo is een vreemde eend in de bijt, maar sluit toch ook naadloos aan bij de ingeslagen strategie. "We hebben een enorm breed gamma bij Annabel, met in totaal 280 verschillende stoffen. Deze onafgewerkte producten, zijn we om gaan zetten naar afgewerkte producten. Dit heeft geresulteerd in een volledige interieurcollectie, waarbij onze stoffen centraal staan", legt Kylian trots uit.

Deze nieuwe tak van sport zorgt ervoor dat er een andere markt aangeboord kan worden. "Het is ook een leerpunt voor ons", vervolgt Kylian. "Ten eerste begrijpen we ons eigen product nog beter. Je gaat er namelijk anders naar kijken. En ten tweede, we begrijpen onze klanten beter. Wij staan nu namelijk in hun schoenen."


Een greep uit de Mublo's assortiment.

Blijven groeien
Op deze manieren doet de Calcutta Home Fashion Group er alles aan om te blijven groeien. Christof maakt duidelijk dat dit in deze tijd alles behalve vanzelf gaat. "Ondernemen is vandaag de dag moeilijk. Er zijn veel externe factoren, waar je geen invloed op hebt, die ons beïnvloeden", waarmee hij onder andere doelt op de oorlog in Oekraïne, hoge gasprijzen, stijgende grondstofkosten en een krappe arbeidsmarkt. "Toch verwacht ik volgend jaar weer een groei. We blijven doen waar we goed in zijn en zullen met mooie collecties komen", besluit Christof.



Volgend jaar zullen bezoekers van internationale interieurbeurzen regelmatig bedrijven uit de Calcutta Home Fashion Group tegenkomen. Zo zal er bijvoorbeeld voor het eerst geëxposeerd worden op Maison&Objet en InCoDa. Maar ook Heimtextil en Domotex staan op de planning.

Meer informatie:
Calcutta Home Fashion Group
Schoolstraat 20
9940 Sleidinge
+32 9 357 37 95
sales@calcutta.be
www.calcutta-interiors.com

Annabel Textiles
Industrieweg 176
9030 Mariakerke
+32 9 237 26 11
sales@annabeltextiles.com
www.annabeltextiles.com

Mublo
service@mublo.com
www.mublo.com