Woonmeubelfabrikanten zijn het minst positief over de tweede helft van dit jaar

"Het historisch overzicht laat voor de eerste helft van 2022 zien dat de resultaten teruglopen, zowel qua omzet, bedrijfsresultaat en personeel als qua investeringen. Respondenten zijn ook negatiever over de tweede helft van 2022. Het consumentenvertrouwen is vanwege alle crises behoorlijk weggezakt. Dat zien we terug in de resultaten van de monitor", meldt Kees Hoogendijk, directeur van CBM, de branchevereniging voor de interieurbouw en meubelindustrie die in totaal ongeveer 550 leden vertegenwoordigt. Hij reageert daarmee op de uitkomsten van de conjunctuurenquête, waaruit blijkt dat de meubelindustrie en interieurbouw een stapje terug moeten doen.

In deze veertiende editie van de conjunctuurmonitor presenteert CBM de resultaten over de eerste helft van 2022. Ruim 180 leden hebben de online enquête ingevuld. Ten opzichte van de vorige monitor een stijging van 25 deelnemers en een hoge respons van 33%. "Fijn dat zoveel leden actief blijven meedoen."

Tweedeling
De conjunctuurenquête laat duidelijk zien dat er sprake is van een tweedeling in de branche. Het aantal bedrijven met positieve resultaten op de indicatoren omzet, orderontvangst en bedrijfsresultaat blijft redelijk stabiel of loopt licht terug. Daar staat tegenover dat het aantal bedrijven met slechtere resultaten op deze indicatoren in de 1e helft van 2022 flink toeneemt. Opvallend is dat de woonmeubelfabrikanten hier het meeste last van hebben. Zij zijn ook het minst positief over de 2e helft van dit jaar. Een kleine twee derde van de bedrijven had het afgelopen half jaar omzetgroei (63%) en een hogere orderintake (61%). Het aantal bedrijven met omzetdaling steeg van 6% naar 13%. Het percentage bedrijven met een lagere orderintake steeg van 7% naar 16%, meer dan een verdubbeling. 1 op de 3 bedrijven zag in deze periode de offerteaanvragen toenemen, terwijl dit bij 16% juist terugliep. Bij 12% van de respondenten verslechterde ook nog eens het scoringspercentage op offertes. Het bedrijfsresultaat stond het afgelopen half jaar onder druk. Het percentage bedrijven met een beter bedrijfsresultaat daalde van 54% naar 43%. 1 op de 5 bedrijven (19%) had een slechter bedrijfsresultaat; een stijging van 8% in een half jaar. De bezetting van de productiecapaciteit bleef redelijk stabiel. Ruim een derde (36%) had een hogere bezetting. Bij ruim de helft bleef die stabiel en bij 9% liep de bezetting terug.'

'Opvallend is de daling van het aantal bedrijven dat meer personeel heeft aangenomen. Dit daalde van 28% naar 22%. Het aantal bedrijven dat het afgelopen half jaar meer investeerde liep terug van 41% naar 34%, terwijl 15% van de respondenten juist minder investeerde in diezelfde periode.'

Verwachtingen 2e helft 2022
'Het vorige half jaar verwachtte gemiddeld één op de drie bedrijven omzetgroei en een beter bedrijfsresultaat. Deze verwachtingen blijven redelijk stabiel voor het komende half jaar. Daar staat tegenover dat 16% van de bedrijven juist een omzetdaling verwacht en 18% een lager bedrijfsresultaat. Het percentage woonmeubelfabrikanten dat omzetdaling verwacht (38%) en een lager bedrijfsresultaat (44%) ligt twee keer hoger dan bij interieurbouwers en toeleveranciers. Slechts 17% van de respondenten verwacht het komend half jaar meer personeel aan te nemen, een daling van 17%. En 31% verwacht meer te gaan investeren, een daling van 6%; 15% van de respondenten verwacht minder te investeren. Het percentage bedrijven dat de eerste helft van 2022 winst maakte, is met 3% gedaald naar 63%. Ruim 1 op de 3 bedrijven maakte dus geen winst. Het percentage bedrijven dat verlies leed, bleef gelijk op 11%. Let op, dit cijfer zegt niets over de omvang van de winst of het verlies, het gaat om de trend.' 

Lees hier het complete rapport.


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven