Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Enquête door vakbeurs voor interieurdesign Maison&Objet:

83% van de wederverkopers merkt veranderingen in koopgedrag van hun klanten

Geen enkel bedrijf wordt gespaard. Retailers, bestekschrijvers en merken zeggen allemaal dat ze "sterk worden getroffen", respectievelijk 45%, 38% en 42% van hen. Elektriciteit, olie en bijproducten daarvan, benzine en diesel, en ten slotte gas, zijn de energiebronnen waarvan zij zeggen grotendeels afhankelijk te zijn. Dit zijn ook de bronnen die de grootste kostenstijgingen hebben gekend.

Voor haar barometer peilt Maison&Objet drie keer per jaar bij belanghebbenden uit de sector naar marktindicatoren of onderwerpen van actueel belang. Deze gegevens zijn gebaseerd op de resultaten van een online vragenlijst die van 3 tot 12 oktober 2022 werd afgenomen bij 810 merken, winkeliers of bestekschrijvers.



"Het moreel van de klanten is laag", zegt een woordvoerder van een meubelmerk. Klanten die worden getroffen door de aanzienlijke stijging van de energie-uitgaven als onderdeel van hun budget, kijken zorgvuldig voordat ze aankopen doen. "En ze verhuizen minder", vult een detailhandelaar aan. "Een groot deel van mijn klanten zijn Parijzenaars die vakantiehuizen bezitten. Ik verwacht deze winter minder verkeer... omdat ze proberen te vermijden dat ze deze huizen moeten verwarmen", verwacht een Franse boetiek.

83% van de wederverkopers merkt veranderingen in het koopgedrag van hun klanten als gevolg van deze nieuwe economische omstandigheden. Voor 47% van hen betekent dit een lager gemiddeld aankoopmandje. 40% van hen ziet een toename van het aantal klanten dat naar de winkel komt maar niets koopt, met een mogelijk inzicht in een verklaring: volgens hen neemt 43% van de klanten de tijd om te vergelijken.

75% van de bestekschrijvers die aan het onderzoek hebben deelgenomen, hebben ook veranderingen in het gedrag van hun klanten of prospects opgemerkt. Zij noemen het effect van stijgingen op "uitvoeringskosten van projecten" en op "de kosten van bouwmaterialen en benodigdheden". 68% van hen wijst op verminderde projectbudgetten en 63% merkt op dat de beslissingstermijnen langer worden. "Potentiële klanten (...) hebben ontwerpbehoeften maar beknibbelen op de uitvoering van projecten en materialen. Zelfs de rijkste klanten worden voorzichtiger en de prijzen van leveranciers zijn steeds minder consistent gezien de geboden kwaliteit", aldus een interieurarchitect. "Het is moeilijk om een sfeer van vertrouwen te behouden. Zelfs zonder onze prijzen te verhogen, worden de totale projectkosten een echte belemmering voor de uitoefening van ons beroep". "Het meest delicate aspect is het beheer van de budgettaire onzekerheid, samen met de onstabiele besluitvorming door de projecteigenaars. Zij doen steeds vaker zelf de plannen, schetsen en bouwwerkzaamheden...", zegt een andere professional verontrust.

Iedereen onderneemt actie
68% van de ondervraagde bedrijven zegt maatregelen te hebben genomen om de gevolgen van de energiecrisis zoveel mogelijk te beperken. Moeten we de thermostaat op 17, 18 of 19 graden zetten? Het gaat er niet meer om of we het verwarmingsverbruik moeten verminderen, maar met hoeveel graden. Elk bedrijf past dit aan zijn specifieke omstandigheden aan. "We zullen geen 'verwarmingscrisis' beleven, maar we kunnen wel een airconditioningcrisis krijgen...", merkt een bedrijf in Zuidelijk Afrika wrang op.

Wat de verlichting betreft, lijken LED's, voor zover dat nog niet was gebeurd, overal de traditionele gloeilampen te hebben vervangen. Daarna kwamen temperatuurregelaars, lichtprogrammering, verbeterde isolatie... Het hele gamma van systemen en apparatuur waarmee bedrijven hun uitgaven kunnen beperken, wordt gebruikt. Met soms grote investeringen die aan de gang of gepland zijn: "Het vervangen van 16 werkplaatsramen en een dakraam op het dak, het installeren van een warmtepomp" voor een groothandelaar, of een project voor de installatie van zonnepanelen voor anderen.
Voor merken met een winkelpui zijn de verlichting van de etalages en de openingstijden andere gespreksonderwerpen. "Ik zit in een winkelcentrum en sluiten om 20.00 uur is zinloos, want na 19.00 uur is er geen voetgangersverkeer meer. Door een uur eerder te sluiten, kunnen we veel energie besparen", stelt een winkelmanager. "Ik ben niet van plan om dit jaar voor Kerstmis decoratieve verlichting in onze etalage aan te brengen", laat een andere winkelier weten.
Meer anekdotisch, maar niettemin doeltreffend, zijn de beschikbaarheid van "thermolactische kleding" of "sweatshirts" voor hun teams, of zelfs de aanwijzing van een "geldbesparende manager", door bedrijven ingevoerd.

Klaar voor aanpassing
Ook werk- en productiemethoden of -gewoonten worden aangepast.
Zo zegt 41% van de merken dat ze gedwongen zijn om op bestelling te produceren, en 36% optimaliseert het laden van de goederenverzending. Ten slotte heeft 17% van hen de werktijden van hun productieteams herzien en verklaart 6% dat zij productielijnen die te veel energie verbruiken, hebben stopgezet.

Er komen oplossingen van alle belanghebbenden in de sector, die hun bedrijfsvoering of planning opnieuw onder de loep nemen. "We reorganiseren onze leveringsroutes", zegt een wederverkoper. "Ik plan mijn agenda anders. Ik verblijf in cafés als ik 's ochtends en 's middags laat vergader, waardoor ik rondritten in mijn auto kan vermijden", vertelt een Amerikaanse binnenhuisarchitecte, "En ik voer meer Zoom-gesprekken wanneer ik kan". Ook het optimaliseren van reizen en het groeperen van bestellingen komen vaak voor in de reacties op de enquête. "Ik doe mijn best om aankopen in één keer te groeperen. Maar dat is niet altijd gemakkelijk", vertrouwt een Franse retailer me toe. Deze nieuwe context bevestigt opnieuw het nut voor professionals uit de sector van een beurs zoals Maison&Objet, die hen in staat stelt al hun ontmoetingen, hun zoektocht naar nieuwe producten en het plaatsen van bestellingen te concentreren in één evenement.

Compenseren
Een verhoging van de detailhandelsprijzen en -tarieven is uiteraard een andere mogelijke oplossing om een deel van de torenhoge energiekosten te compenseren. Hierover lopen de meningen nog uiteen. Het is of wordt overwogen door 53% van de detailhandelaren, 52% van de bestekschrijvers en 61% van de merken die de enquête hebben beantwoord, waarbij 9 van de 10 professionals in de sector zich zorgen maken over het dalende verkoopvolume. Voor velen van hen zullen de komende weken en maanden hen dwingen een duidelijker standpunt over dit onderwerp in te nemen.

In de tussentijd kan een positief aspect van deze sombere periode de gedwongen vermindering van energieverbruik, reizen en verzending zijn, die sommige professionals al hebben ervaren.
"Van energiebesparing tot recycling, we hebben samengewerkt met onze fabrieken. Alles waar we bij betrokken zijn (onze materialen, producten en zelfs initiatieven met onze partners...) moet duurzaam, natuurlijk, organisch, gerecycleerd en recycleerbaar zijn. De juiste maatregelen nemen om ons voor te bereiden op een groenere productie heeft ons nieuwe mogelijkheden geboden", aldus een Amerikaans merk.

Door een beweging in de richting van meer "deugdzame" praktijken voor het milieu te bespoedigen, scherpt deze crisis het reactievermogen van de belanghebbenden in de industrie aan, moedigt ze hen aan om nieuwe manieren te ontwerpen om dingen te maken, zich te organiseren en te werken, en kan ze ook op lange termijn een aantal gunstige effecten genereren.

Meer informatie:
Maison&Objet
www.maison-objet.com

Publicatiedatum: