Het familiebedrijf E.J. Van Vriesland & zn, handelend vanaf 1936 vanuit Rotterdam als afwisselend eenmanszaak / vof, wordt na 86 jaar omgezet in een BV. Ondertussen is de vierde generatie aan het roer (Laura van Vriesland, 22 jaar) en wordt het tijd om de toekomst uit te stippelen.
Familie Vriesland op de foto.
Wonen360 sprak met Edwin van Vriesland over de afgelopen jaren, wisselingen in de markt en de toekomst.
Jullie bestaan 86 jaar. Wat een geschiedenis. Blik eens terug....
''Toen het bedrijf opgericht werd, 86 jaar geleden, waren de mensen blij als ze konden voorzien in de primaire levens behoeften. Wij leverden breiwol aan waterstokers (hier kon je warm water kopen) in Rotterdam, zodat mensen zelf kleding konden breien. De klanten zaten voornamelijk in Rotterdam en opa, de eerste generatie, reed twee keer per week zijn ritje door de Wolphaertsbocht, waar wél 6 klanten gevestigd waren.''
''Toen de tweede generatie in dienst kwam, kwamen er dekens en lakens bij en de waterstokers verdwenen langzaam. Enkele jaren later werden de dekens ingeruild voor dekbedden en overtrekken, kussens, matrassen etc. De derde generatie zorgde voor een eigen productielijn met trendgevoelige producten, er werd gestoffeerd waaronder kussens voor rotan stoelen, tuinbanken etc. Ook werd een zonweringsafdeling opgezet, bestaande uit knikarmschermen, screens en rolluiken.''
''Inmiddels werkt de vierde generatie in het bedrijf en is het bedrijf uitgegroeid tot een moderne woning inrichting voor particulieren en projecten, waaronder scholen, overheidsgebouwen, stichtingen en scheepvaart. Tevens zorgt de vierde generatie voor meer online marketing en beheert zij de webshop.''
Wat zien jullie als hoogtepunt in de afgelopen jaren?
''Ons hoogtepunt is eigenlijk hoe we bleven bestaan in de economische dalen en dan wederom daarna weer konden profiteren van de groeiende economie.''
Misschien hebben jullie ook een dieptepunt gekend....
''Dit was de periode waarin we van de gulden naar de euro gingen. Door het grote verschil in waarde van de munteenheid, moest men wennen aan de nieuwe munt. Hierdoor gaven mensen minder geld uit en kwam er een dip in de economie. Deze hebben wij toen zeker gevoeld.''
De markt is waarschijnlijk erg veranderd. In welk opzicht?
''Zoals al eerder is benoemd zijn we ooit begonnen met het verkopen van breiwol. Nu, 86 jaar later bieden we complete woninginrichting aan, van witgoed tot stoffering en raambekleding. Er hoeft bijna geen vertegenwoordiger meer op pad, de verkoop of het eerste contact geschied veelal digitaal.''
Momenteel zijn er veel uitdagingen na corona, leverproblemen, grondstoffen, inflatie etc. Hoe ervaren jullie dit?
''Ieder jaar ontvangen wij wel prijsverhogingen in januari. Maar afgelopen jaar ontvingen wij erg veel tussentijdse prijsverhogingen. Dat heeft erg veel tijd gekost, naast het iets langer wachten op de producten. Hierdoor liepen enkele projecten iets vertraging op.''
Wat is de kracht van jullie familiebedrijf?
''Binnen onze familie kunnen wij open zijn naar elkaar. Dit zorgt ervoor dat we veel van elkaar kunnen hebben en kunnen accepteren. Tijdens het werk zien wij elkaar meer als collega dan als familie. We kunnen privé en zakelijk heel goed gescheiden houden. Dit is écht onze kracht. Tevens kan er veel kennis overgedragen worden in een familieverband, omdat we allemaal precies weten wat er gebeurt en moet gebeuren.''
Hoe zien jullie toekomst tegemoet?
''Wij kijken positief naar de toekomst en zullen voor elke verandering open staan.''
Meer informatie:
Van Vriesland Projecten, Styling & Interieur
[email protected]
www.vriesland.nl
Tel: 06-22950046