Het online zoekvolume naar badmatten is de afgelopen paar jaar sterk gegroeid, zo blijkt uit de Badkamertextiel Trendmonitor 2022. Veruit de meest gezochte vormen badmatten zijn rond en groot. Qua kleur zoekt men het meest naar zwarte, groene en witte badmatten.
Sterke groei
Over de afgelopen vier jaar zijn er maandelijks gemiddeld 54 duizend zoekopdrachten in Nederland uitgevoerd naar badmatten in de zoekmachine van Google. En het zoekvolume naar badmatten is de afgelopen paar jaar sterk toegenomen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in het jaar 2018 nog 27 duizend zoekopdrachten, in het jaar 2021 werd er maandelijks gemiddeld 80 duizend keer gezocht naar een badmat. Het zoekvolume van badmatten groeide in het jaar 2019 met 44 procent, waarna de groei van het zoekvolume in het jaar 2020 uitkwam op 77 procent. In het jaar 2021 nam het zoekvolume met 16 procent toe. Deze beperkte groei is vooral het gevolg van het grote zoekvolume in het voorgaande jaar. Over de afgelopen drie jaar is er sprake van een groei van 196 procent, tegenover een groei van 107% van het totaal aan badkamertextiel. De ontwikkeling van het zoekvolume van badmatten is daarmee beduidend positiever dat van het totaal aan badkamertextiel.
Vormen: rond en groot
Naar welke specifieke vormen badmatten wordt er het meest gezocht? Bij deze analyse is een aantal vormen onderscheiden. Deze indeling is tot stand gekomen op basis van de meest voorkomende zoektermen. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een vorm badmat is een optelsom van alle verschillende zoekwoordcombinaties waarin het vorm als zoekterm voorkomt.
De drie vormen badmatten met het meeste zoekvolume zijn rond, groot en klein. In de afgelopen vier jaar werd er ruim 3.600 keer per maand in de Google zoekmachine in Nederland gezocht met de termen “rond” en “badmat” in de zoekopdracht. De grote badmat behaalde per maand gemiddeld ruim 1.700 zoekopdrachten. De procentuele verdeling van de belangrijkste onderscheiden vormen badmatten ziet er als volgt uit.
Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar.
Bijna 60 procent van het zoekvolume met vorm aanduiding heeft betrekking op een ronde badmat. Op de tweede plaats staat de grote badmat met een aandeel van 28,7 procent in het zoekvolume. De nummer drie is de kleine badmat, die 6,4 procent van het zoekvolume vertegenwoordigt.
Uit een nadere analyse van de ontwikkeling van het zoekvolume per maand blijkt dat de groei van het aantal zoekopdrachten naar ronde badmatten de afgelopen paar jaar structureel boven gemiddeld is toegenomen. De badmat op maat kende tot halverwege het jaar 2021 juist een structurele nominale daling van het zoekvolume. Ook de vierkante en lange badmat maakten sinds het najaar van 2020 een beneden gemiddelde ontwikkeling door van het zoekvolume. Naast de ronde badmatten winnen ook grote badmatten aan populariteit.
Kleuren: zwart, groen, wit
Naar welke specifieke kleuren badmatten wordt er het meest gezocht? Bij deze analyse is een aantal kleuren onderscheiden, op basis van de meest voorkomende kleuren in zoektermen. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een kleur is een optelsom van alle verschillende zoekwoordcombinaties waarin de kleur als zoekterm voorkomt. De drie kleuren met het meeste zoekvolume zijn zwart, groen en wit. In de afgelopen vier jaar werd er ruim 2.200 keer per maand in de Google zoekmachine in Nederland gezocht met de term “zwart” in de zoekopdracht in combinatie met “badmat”. De kleur groen behaalde per maand gemiddeld bijna 1.200 zoekopdrachten. De procentuele verdeling van de belangrijkste onderscheiden kleuren ziet er als volgt uit.
Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar.
Bron: Badkamertextiel Trendmonitor 2022
Meer informatie:
Van Es Marketing Services
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR Almelo
0546 45 66 62
06-24207401
[email protected]
www.marktdata.nl