Winkeliers moeten zelf hun verkoopprijs bepalen. Leveranciers mogen alleen een adviesprijs meedelen. Die oproep doet de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in de campagne ‘Wie bepaalt de prijs’. Winkeliers kunnen op de website van de ACM checken of het gedrag van de leverancier door de beugel kan. De ACM heeft daarbij een voorbeeldbrief gemaakt die de winkelier naar de leverancier kan sturen.
Tijdens de campagne gaat de ACM ook verschillende leveranciers waarschuwen dat ze mogelijk verboden invloed uitoefenen op de prijzen van winkeliers. Het gaat bijvoorbeeld om bedrijven in bad- en doucheproducten en slimme elektronische sportapparaten. Op basis van meldingen bij de ACM krijgen deze bedrijven een waarschuwing. Daarna houdt de ACM in de gaten of de bedrijven voldoen aan de wet. Mocht een bedrijf alsnog in de fout gaan dan riskeren zij een boete die kan oplopen tot 900.000 euro of 10% van de omzet.
Kortingsacties
De campagne met de voorbeeldbrief kan in de komende maanden van pas komen bij winkeliers. Er staan in deze tijd veel kortingsacties op stapel. Dat begint met de ‘BlackFriday’ en gaat door tot en met de Kerst. Juist in deze tijd is het belangrijk dat winkeliers zelf hun prijs mogen bepalen. Leveranciers mogen nooit aan winkeliers vragen hun verkoopprijzen te verhogen; zij mogen dus ook geen kortingen verbieden.
Adviesprijscheck
Leveranciers mogen alleen een vrijblijvende adviesprijs meedelen. Als een leverancier een winkelier onder druk zet om die adviesprijs ook in de winkel te voeren, is er sprake van een zware overtreding. Druk kan bestaan uit het niet leveren van de producten. Ook telefoontjes en appjes waarin dringend gevraagd wordt om zich aan de adviesprijs te houden of waarin wordt gezegd dat anderen zich ook aan de adviesprijs zullen gaan houden, mogen niet. Winkeliers kunnen op de ACM site de ‘adviesprijscheck’ doen om te kijken of regels overtreden worden.
Bron: Autoriteit Consument & Markt (ACM)
Abonneren
Vacatures
- Accountmanager Oost Nederland | Cedeko
- Marketeer - vakevents InCoDa & Trendz | Easyfairs Nederland
- Filiaalmanager Wilrijk | Plinten en Profielen Centrale
- Sales Manager (M/V) (regio Vlaanderen) | Dutch Wall Decor
- Commercieel Technisch Adviseur | F. Ball and Co. Ltd
- Commercieel administratief medewerker | Cobra Art Company
- Commercieel medewerker buitendienst regio Zuid (M/V) (regio Brussel & Wallonië) | interstil Benelux
- Assistant Category Manager | Rogon Products
Weer
Autoriteit Consument & Markt haalt uit naar leveranciers:
'Wie bepaalt de verkoopprijs in de winkel?'
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-12-01 Comafin Groep sluit partnership met Nobel Capital Partners
- 2023-12-01 Inspirerende Retailtour door Parijs met Carin Frijters van RetailTheater
- 2023-12-01 'Nieuwe samenwerking tilt duurzaam transport naar topniveau'
- 2023-12-01 45 jaar geleden opende IKEA eerste winkel in Nederland
- 2023-12-01 25 jaar verbonden aan Doelbeek Interieur
- 2023-12-01 Ketendoorbraakproject circulair plaatmateriaal goedgekeurd
- 2023-12-01 In 2024 past de wereldeconomie zich aan een nieuwe realiteit aan
- 2023-12-01 Jaga als eerste afgiftesysteem in de Nationale Milieudatabase
- 2023-12-01 Negen Nederlandse bedrijven samen op IMM in inspiratiepaviljoen ‘Verweven in Design’
- 2023-11-30 ING: economie terug naar bescheiden groei
- 2023-11-30 Europees Parlement stemt voor 'recht op reparatie'
- 2023-11-30 Nieuwe cao voor doe-het-zelfmedewerkers
- 2023-11-30 5 procent meer passanten in de winkelstraten
- 2023-11-30 Trends en innovaties op imm cologne 2024
- 2023-11-29 Ex-Xenos topvrouw aan het roer bij retailketens Leen Bakker en Kwantum
- 2023-11-29 IKEA raakt Chief Digital Officer kwijt aan C&A