Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek van Ankorstore onder onafhankelijke retailers

'Hoge inflatie en laag consumentenvertrouwen zet retailers onder druk'

Onafhankelijke retailers gaan een ongewisse toekomst tegemoet. Door de hoge inflatie stijgen huur- en inkoopprijzen, terwijl het consumentenvertrouwen een nieuw historisch dieptepunt heeft bereikt. En hoewel het uitgavenpatroon van Nederlanders nog niet grootschalig verandert, is het nog maar afwachten wat voor verstoringen 2023 met zich meebrengt.

Dit wordt bevestigd door recent onderzoek van online groothandelsplatform Ankorstore onder onafhankelijke retailers in Europa: 80% van de respondenten kampt met verminderde koopkracht van consumenten en 46% worstelt al met de gestegen energieprijzen. Volgens een recente analyse van ABN AMRO blijven retailers door deze uitdagingen vaak zitten met te grote voorraden. Dit legt veel beslag op werkkapitaal en gaat ten koste van het rendement – terwijl er wél ingekocht moet worden voor het nieuwe seizoen. Het is dan ook niet verrassend dat 47% van de respondenten in het Ankorstore-onderzoek inzet op voorraadbeperking en last-minute inkopen.

Independent Black Friday
60% van Ankorstore respondenten nemen niet deel aan Black Friday, maar 34% daarvan zou dit wél doen als ze hun marges zouden kunnen behouden. Ankorstore organiseert daarom voor de tweede keer een speciale ‘Black Friday’-actieweek, om het onafhankelijke retailers mogelijk te maken kortingsacties te voeren zónder in te leveren op winstmarges. Met ‘Independent Black Friday’ helpen ze retailers hun concurrentievermogen te versterken voor de eindejaarsverkopen en zo het jaar in het zwart te eindigen.

Met deze campagne geeft Ankorstore onafhankelijke retailers broodnodige keuzevrijheid, onder het mom van ‘jouw onderneming, jouw keuze’. Dankzij gunstige inkoopvoorwaarden is het aan de retailer of ze een Black Friday-actie willen voeren, hun marges willen verstevigen of extra willen investeren in een onderscheidende collectie.

"We blijven ons inzetten om onafhankelijke retailers te steunen in dit kritieke kwartaal. Wij vertrouwen daarbij in hun keuzes. Of je nu aan Black Friday doet of niet, met initiatieven zoals ‘Independent Black Friday’ bieden we flexibiliteit in de inkoop en helpen we marges intact te houden", aldus Nicolas D’Audiffret, mede-oprichter en co-CEO van Ankorstore.

Independent Black Friday loopt van 17 tot 26 oktober op ankorstore.com.

Publicatiedatum: