Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Marges van Hornbach staan onder druk

De omzetgroei van Hornbach zet door met 2,2% in het tweede kwartaal (1 juni tot en met 31 augustus 2022), zo blijkt tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers van het concern. De groepsomzet is daarmee met 5,2% gestegen in het eerste halfjaar van het boekjaar 2022/23 (looptijd 1 maart tot en met 31 augustus 2022). In Nederland nam het marktaandeel van Hornbach opnieuw toe. De bouwmarkt heeft inmiddels meer dan een kwart van de markt in handen. Door de macro-economische uitdagingen staan de marges echter onder druk. Het concern verwacht dan ook dat ondanks de omzetgroei het resultaat van de groep over het hele boekjaar 2022/23 lager uitvalt dan het afgelopen jaar.


 
“We blijven onze marktpositie als grootste bouwmarkt van Nederland versterken”, laat Evert de Goede, algemeen directeur Hornbach Bouwmarkt Nederland weten. “Eind maart openden we een nieuwe vestiging in Enschede en de bouw van onze achttiende vestiging in Nijmegen is inmiddels gestart. Minstens zo belangrijk vind ik de waardering van de consumenten voor wie we het allemaal doen. Daarom ben ik trots dat zij ons onlangs voor de zestiende keer hebben uitgeroepen tot ‘Beste Winkelketen van Nederland’ en voor de vijfde keer op rij ‘Beste webshop van Nederland’, beide in de categorie Bouwmarkt.” En zelfs in deze tijd waarin veel zaken duurder worden, blijft Hornbach de laagste prijsgarantie hanteren. “Consumenten zijn juist nu extra attent op de prijs van producten. Ik vind het getuigen van lef dat we als Hornbach vast blijven houden aan onze prijsbelofte, waarbij we de prijsstijgingen slechts op beperkte schaal doorberekenen.”

Inflatiedruk en hoge bedrijfskosten
In de eerste helft van dit boekjaar groeide de geconsolideerde omzet van de Hornbach Group met 5,2% tot 3.463,3 miljoen euro. De grootste operationele subgroep Hornbach Baumarkt AG realiseerde een omzet van 3.236,8 miljoen euro; een stijging van 4,9% vergeleken met het eerste halfjaar van 2021/22. De aangepaste EBIT lag met 277,4 miljoen euro 39,8% hoger dan in dezelfde periode van het pre-coronajaar 2019/20 (198,4 miljoen). Een vergelijking met het recordhalfjaar 2021/22 laat echter een daling zien van de aangepaste EBIT van 17,7%. Inflatiedruk, hoge bedrijfskosten van de vestigingen en een stijging van personeelskosten drukken duidelijk op de resultaten. Hornbach houdt vast aan eerder gedeelde vooruitzichten voor het volledige boekjaar 2022/23. De verwachting is dat de aangepaste omzet licht blijft groeien. De winst komt vermoedelijk iets meer dan 10% lager uit dan het record van 362,6 miljoen euro in 2021/22.

Aanhoudende sterke vraag
Deelconcern Hornbach Baumarkt AG exploiteerde op 31 augustus in negen Europese landen 169 vestigingen met tuincentra en webwinkels. De onlineverkopen waren in het eerste halfjaar goed voor 14,8% van de totale omzet. Daarmee is het naar een flink hoger niveau gestegen dan in het jaar voor covid, toen het online verkoopaandeel over dezelfde periode in 2019/20 nog 9,6% was. In thuisland Duitsland groeide de omzet binnen Hornbach Baumarkt AG het eerste halfjaar met 1,4% naar 1,601,7 miljoen euro. De 8 overige landen realiseerden samen een omzet van 1.635,1 miljoen euro; een groei van 8,6%. Daarmee steeg het internationale omzetaandeel van 48,8% naar 50,5% waarin Nederland een substantieel aandeel heeft. De blijvend groeiende omzet is vooral te danken aan de aanhoudend sterke vraag naar bouw- en doe-het-zelfproducten. Klanten hebben in de zomermaanden wederom veel in en om hun huis geklust. Er worden onder meer veel projecten gedaan om energie-efficiëntie te verbeteren. Ondanks de inflatie en uitdagingen in toeleveringsketens, bewees Hornbach ook het afgelopen halfjaar een betrouwbare partner voor doe-het-zelvers en professionals te zijn. De bouwmarktketen laat wederom zien het vermogen te hebben om snel te anticiperen op macro-economische ontwikkelingen en daar sterk uit te komen.





Meer informatie:
Hornbach
www.hornbach.nl 

Publicatiedatum: