"De consument is uitgeklust", meldt ING'er Dirk Mulder. "Tijdens de pandemie stortte die zich op een luxere badkamer, een thuiswerkplek of een tuinhuis. Nu gaan de thuiswerkers weer de hort op. Restaurants en vakanties staan weer hoog op de prioriteitenlijst.
Dat is terug te zien in de resultaten van de bouwmarkten. Maxeda DIY Group, het moederbedrijf van Praxis Doe-Het-Zelf Center B.V., boekte in het tweede kwartaal 7,5% minder omzet dan een jaar geleden, maar ligt nog altijd 5% hoger dan voor de coronacrisis."
Foto ter illustratie. © Eric Gevaert | Dreamstime.com
Onder de streep ziet het er minder gunstig uit. Het brutobedrijfsresultaat (ebitda) daalde in het tweede kwartaal met 30% tot €37 mln en ligt daarmee ook €2 mln onder het niveau van voor de pandemie. Maxeda kan de gestegen (loon)kosten maar gedeeltelijk compenseren met besparingen of doorberekenen aan de klant.
Daarmee heeft onzekerheid het bedrijf weer in zijn greep. Dat is goed af te lezen aan de obligatiekoersen. Maxeda heeft voor €470 mln beursgenoteerde bonds uitstaan. De koers ervan daalt al sinds mei en ze zijn inmiddels te koop voor circa 70% van de oorspronkelijke uitgifteprijs. Beleggers vertrouwen er blijkbaar niet meer blind op dat het bedrijf zijn schuld aan het einde van de looptijd in 2026 kan terugbetalen.
Het is een veeg teken. Veel hangt immers af van de komende kwartalen en daarvoor zijn de voortekenen niet gunstig. Consumenten houden steeds minder geld over om te klussen. Boosdoeners zijn de torenhoge energieprijzen, de algehele inflatie die om zich heen grijpt en de afkoelende huizenmarkt. Praxis voelt het ook in de kassa: de inkoopkosten stijgen, maar de keten kan deze niet volledig doorberekenen aan klanten.
Hoe guur het economische klimaat de komende tijd wordt, bepaalt ook het lot van Praxis. En daarbij zijn twee twee factoren van doorslaggevend belang: de oorlog in Oekraïne en het weer. Komt er een strenge winter, dan kunnen er in Europa gastekorten ontstaan, stijgen de energieprijzen verder en kan de economie door zijn hoeven zakken. Dat consumenten dan minder geld overhouden voor een verbouwing, lijkt dan logisch.
Dit beeld zal overigens voor veel retail sectoren gaan gelden", besluit Mulder.
Dirk Mulder.
Meer informatie:
ING Sector Banker
Dirk Mulder
[email protected]
Tel: +31 6 11 38 09 71