'Betap Tufting spint garen met verduurzaming'

Betap Tufting is al sinds 1918 werkzaam in de tapijtindustrie en is in de afgelopen eeuw uitgegroeid tot een van dé spelers op het Europese toneel. Op 4 locaties produceert 250 FTE voornamelijk voor de export naar groothandels en grootwinkelbedrijven, maar ook voor branches zoals automotive. Net als de hele industrie moet Betap mee in de energietransitie, hoewel het bedrijf zelf hier graag op vooruit wil lopen. Samen met ENGIE zet Betap daarom stappen om in de voorhoede van verduurzaming te blijven.

Betap is druk bezig alle aspecten van hun bedrijfsvoering zo circulair mogelijk te maken. Een complex proces en een forse uitdaging. Het betekent bijvoorbeeld dat volledig recyclebaar tapijt moest worden ontwikkeld. Maar vervolgens moest óók worden uitgevogeld hoe dat tapijt systematisch met minimale CO2-uitstoot kon worden teruggehaald voor nieuwe productie - zónder de financiële doelstellingen negatief te beïnvloeden.
 
Verduurzamen met een volwaardige energiepartner
Energie speelt in dat ingewikkelde speelveld een belangrijke rol. Allereerst maakt Betap gebruik van Environmental Product Declarations om van inkoop van grondstoffen tot logistieke besluitvorming inzicht te verkrijgen in energiebeheer zodat ze bedrijfsprocessen beter kunnen optimaliseren. Op deze manier kunnen zij energiebesparingen realiseren die bijdragen aan de productie van duurzame tapijten.

Maar energieverbruik kan niet tot nul worden teruggebracht. En dat is waar ENGIE kan helpen. Hoewel ENGIE en Betap ‘officieel’ pas sinds 2020 zaken doen, gaat hun contact al 10 jaar terug wat betreft ad hoc advies en meedenken. Sindsdien is hun samenwerking uitgegroeid tot een volwaardig partnerschap.

“We hebben een goede relatie met de mensen van ENGIE, met goede toegankelijkheid en laagdrempelig contact”, zegt Dick Beens, Projectmanager BPO bij Betap Tufting. Het gemakkelijke contact was voor hem een van de doorslaggevende redenen om over te stappen van de bestaande leverancier. “De begeleiding en samenwerking is bij ENGIE veel intensiever en er wordt meer meegedacht over de energie-inkoop en andere mogelijkheden die ENGIE te bieden heeft op het gebied van energiebesparing en duurzaamheid. Als wij ENGIE bellen, wordt onze vraag meteen opgelost door onze accountmanager óf worden we verbonden met collega’s die het kunnen oplossen. Dat is bij andere marktpartijen toch net even anders.

Bron: ENGIE


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven