"Ondanks de sterk gestegen energierekening en de duurdere dagelijkse boodschappen zijn consumenten nog niet massaal aan het bezuinigen. Ze blijven geld uitgeven aan etentjes, pretparken, vakanties en goede doelen. Dat is opmerkelijk gezien de ongekende kostenstijgingen die huishoudens op zich af zien komen. Tot nu toe wordt er alleen bespaard in supermarkten en slagerijen, bij sportclubs en op de auto", begint Dirk Mulder van ING op LinkedIn.
Hij vervolgt: "Tenminste dat was het beeld tot juni van dit jaar. Vanaf juni was er een (lichte) kentering te zien in de consumentenuitgaven. Vooral DIY, tuin en wonen hebben hier last van. Dit heeft ook deels te maken met de rustige maanden juni, juli en augustus."
Dat blijkt uit een rondgang langs diverse bedrijven en brancheorganisaties. Volgens Nibud bezuinigen mensen in krappe tijden over het algemeen het eerst op hun vrije tijd, op hun grote aankopen en op het onderhoud van hun huis en tuin. Vooralsnog lijken alleen de lagere inkomens te bezuinigen op deze posten.
Ook ik verwacht de echte klap voor de consumptie in het najaar. Nu al moeten de lagere inkomens wel bezuinigen om de gevolgen van de oplopende inflatie op te vangen", aldus Dirk Mulder.